آبشارهای قیزیل چیر بدلان نگین جاذبه های گردشگری خوی

به گزارش مجله بای بلاگ، استان آذربایجان غربی با داشتن دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها و آبشارهای متعدد یکی از زیباترین و بکرترین استان های کشور است، یکی از جلوه های زیبای طبیعت این استان، آبشارهای زیبای قیزیل چیر بدلان است که در شهرستان خوی واقع شده اند.

آبشارهای قیزیل چیر بدلان نگین جاذبه های گردشگری خوی

آبشارهای قیزیل چیر در دره ای بسیار زیبا و سرسبز با طبیعتی بکر و آب و هوایی بسیار مطبوع و دلچسب قرار گرفته اند و در بین اهالی بومی به آبشارهای قیزیل چیر مشهور هستند.

در زبان آذری قیزیل به معنای طلا و چیر نام کوهی است که آبشارها در میان آن جاری است، منطقه ای که آبشارها در آن واقع شده، به دلیل پرباران و در نهایت حاصل خیز بودن دارای طبیعتی به غایت سرسبز و زیباست و در ریف آبادترین و سرسبزترین بخش های شهرستان خوی واقع شده است.

همین طبیعت زیبا و سرسبز روستای بدلان و روستای پسک که در راستا دسترسی به آبشار قرار گرفته اند به همراه انبوه باغ های میوه و درختان بلند سپیدار در کنار آبشار زیبا و حیرت انگیز بدلان سبب شده تا این آبشار و طبیعت اطرافش یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری شهر خوی باشد که مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت و سوی خود می کشاند.

این آبشارهای زیبا در فاصله 21 کیلومتری شهر خوی و در فاصله پنج کیلومتری شمال غربی روستای بدلان، در دامنه کوه بلند اورین واقع شده اند، اورین بلندترین کوه استان آذربایجان غربی است و بخشی از سلسله کوه های مرزی آرارات محسوب می شود.

آبشارهای قیزیل چیر بدلان شامل سه آبشار است که در نوع خود بی نظیر و وصف ناپذیر هستند این آبشارها برای توصیف بیشتر در ادامه با شماره 1 تا 3 نام گذاری می شوند.

آبشار شماره 1

بیشتر بخوانید:

این آبشار در ابتدای ورود به دره و در سمت چپ (جنوب دره) واقع شده است، آبشار مذکور در فاصه 150 متری جنوب شرقی آبشار 2 واقع شده است و دارای 50 سانتی متر عرض و 13 متر ارتفاع است، حجم آب این آبشار نسبتاً کم بوده که از بالای صخره به پایین جاری است و آب حاصل از آن به دیگر آبشارها می پیوندد.

آبشار شماره 2

این آبشار در پایین دست آبشار 1 و در جوار غاری نسبتاً بزرگ واقع شده که آب این آبشار در واقع همان آب حاصل از آبشار 1 است که به دلیل اختلاف سطحی که با آن دارد، یک آبشار دیگر را تشکیل می دهد. آبشار مذکور یک متر عرض و 11 متر ارتفاع دارد و از زیبایی و چشم انداز خاصی برخوردار است.

آبشار شماره 3

این آبشار در بالای آبشار 2 و در فاصله 55 متری شرق آن واقع شده است، برای صعود به این آبشار باید از جلوی غار و از دیواره جنوبی آن عبور کرد، غار مذکور، غاری نسبتا ً بزرگ بوده که در جوار آبشار 2 قرار گرفته است.

دهانه غار با عرض سه متر و ارتفاع 2/5 متر رو به سمت شرق بوده و فضای داخلی آن با 9 متر طول و هشت متر عرض، 72 مترمربع وسعت دارد.

پس از عبور از دهانه غار به تنگه ای با عرض حدود 6 متر و طول 30 متر می رسیم که با صخره های عمود و چین خورده احاطه شده است.

با عبور از این تنگه به طونل سنگی-صخره ای آبشار 3 می رسیم، عرض این تونل بین 60 تا 80 سانتی متر بوده و حدود 25 متر طول دارد که پس از عبور از آن نیز وارد فضایی تالارمانند با پوشش تقریباً گنبدی شکل می شویم.

بیشتر بخوانید:

مرکز این پوشش باز بوده و در آنجا می توان آسمان آبی و آبشاری بلند با ارتفاع بیش از 30 متر و عرض یک متر با حجم آبی نسبتاً فراوان، را نظاره کرد، به طوری که لنز هیچ دوربینی به دلیل فضای کم تالار و همچنین ارتفاع آبشار، قادر به دریافت ارتفاع آن در یک قاب نیست.

این آبشارهای زیبا در سوم اسفند ماه سال 1399 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

* گزارش افراسیاب گراوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سلماس

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6656

به "آبشارهای قیزیل چیر بدلان نگین جاذبه های گردشگری خوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشارهای قیزیل چیر بدلان نگین جاذبه های گردشگری خوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید