آفرود بی حد و مرز؛ با همه جاروترین خودرو های دنیا آشنا شوید

به گزارش مجله بای بلاگ، مجله دیجی کالا - آراد فلاح: در میان خودرو های شاسی یلند مدل هایی هستند که از لحاظ توانایی های حرکتی در سطح بالاتری قرار داشته و می توانند انواع پستی و بلندی ها را راحت تر از بقیه فتح نمایند. جیپ رانگلر، تویوتا لندکروزر و مرسدس بنز G کلاس بعضی از این شاسی بلند ها به شمار می فرایند. اما علی رغم توانمندی های آفرود بالا و حتی در صورت اختصاص هزینه زیاد برای تیونینگ، باز هم مدل های این چنینی با محدودیت هایی روبرو هستند. اینجاست که اگر فردی به دنبال یک خودروی واقعا همه جارو باشد، باید به سراغ مدل های مخصوص برود؛ این مدل ها با عنوان All-Terrain Vehicle (به اختصار ATV) شناخته شده و به غیر از دیوار راست قابلیت بالا رفتن یا پایین آمدن از هر نوع مسیری را دارند!

آفرود بی حد و مرز؛ با همه جاروترین خودرو های دنیا آشنا شوید

خودرو های ATV معمولا توسط متخصصین و در تیراژ پایین فراوری می شوند، به همین جهت قیمت آن ها نیز معمولا در مقایسه با شاسی بلند های فراوری انبوه بیشتر است. تیم های امداد و نجات، نیرو های نظامی، دانشمندان، محققان و افرادی که احتیاج به تردد در جهت های بسیار صعب العبور دارند، برخی از گروه هایی هستند که از خودرو های همه جارو استفاده می نمایند. با این پیش زمینه قصد داریم در نوشتار حاضر به برخی از قابل ترین و توانمندترین اتومبیل های ATV موجود روی کره خاکی بپردازیم.

1. شرپ (Sherp)

در طراحی شرپ سادگی و توجه به کارایی بیش از فاکتور های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. مهندسان روسی این ATV را به گونه ای فراوری نموده اند که دارای کمترین قطعات الکترونیکی باشد تا احتمال خرابی های پیچیده در آن به حداقل برسد؛ همچنین دیگر اجزا و قطعات خودرو به راحتی در دسترس بوده و با کمترین احتیاج به ابزار آلات مختلف قابل تعمیر هستند.

شرپ توانایی عبور از انواع باتلاق ها، برکه ها، مناطق جنگلی و سطوح شنی را دارد. بخش قابل توجهی از قابلیت های حرکتی خودروی همه جاروی روس ها به واسطه استفاده از تایر های بسیار عظیم 800 لیتری حاصل شده است. این تایر ها به شرپ 1600 کیلوگرمی اجازه می دهند روی سطح آب معلق بماند. چنانچه حین عبور از آب تایر ها از هوا خالی شده و یا در میانه راه از خودرو جدا شوند، جای هیچ نگرانی نیست، چرا که سرنشینان به دلیل کف نفوذناپذیر خیس یا غرق نخواهند شد.

برای تامین نیروی مورد احتیاج شرپ از یک موتور دیزلی کم مصرف ساخت Kubota استفاده شده است. این موتور توانایی فراوری 44.2 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور را دارد. کریس هریس و مت لبلانک در یکی از قسمت های مجموعه تاپ گیر به آنالیز شرپ پرداخته بودند.

2. بورلاک شش چرخ (Burlack 6×6)

مثل شرپ، بورلاک 6×6 نیز در روسیه متولد شده است، اما برخلاف آن از شش چرخ سود می برد. این خودرو در حقیقت بر مبنای نفربر BTR-60 شکل گرفته و به طور اختصاصی برای رفت و آمد به قطب شمال توسعه یافته است. بدنه بورلاک کاملا عایق بندی شده و در داخل کابین برای سرنشینان آشپزخانه و دوش وجود دارد.

جالب اینکه موتور خودرو از داخل کابین قابل دسترس است تا اگر احیانا در مناطق بسیار سردسیر دچار مشکل شد، امکان برطرف ایراد آن بدون احتیاج به پیاده شدن میسر باشد. این ATV جان سخت روسی ظرفیت حمل 10 سرنشین را داشته و می تواند روی آب معلق بماند، هنگام حرکت روی آب یک پیشران اختصاصی وارد عمل می گردد.

3. ریپسو EV2

در حالت عادی دو حرف EV مخفف عبارت Electric Vehicle (به معنای وسیله نقلیه الکتریکی) است، اما در خصوص محصولات ریپسو (Ripsaw) حرف E از واژه Extreme (به معنای حداکثر یا بی نهایت) برگرفته شده است. سازنده آمریکایی این خودروی عجیب و غریب را یک سوپر تانک قدرتمند و لوکس توصیف می نماید. فراوری هر دستگاه از ریپسو EV2 حدود 6 ماه زمان می برد، زیرا تمامی قسمت های مختلف آن با دست ساخته می شوند.

این خودرو یا تانک نیم میلیون دلاری در مجموعه گرند تور توسط ریچارد هموند آنالیز شده و در قسمت اخیر از فیلم سینمایی سریع و خشن نیز حضور داشته است. موتور 6.6 لیتری دورامکس ریپسو EV2 بسته به سفارش مشتری توانایی فراوری حداکثر 1500 اسب بخار قدرت را دارد.

4. تینجر ترک (Tinger Track)

چنانچه فردی به دنبال یک ATV کوچک تر و سریع تر باشد، می تواند به سراغ تینجر ترک برود. این خودرو ترکیبی از یک باگی، اسنوموبیل، اتومبیل دوزیست و حتی یک تراکتور بوده و قادر است روی تقریبا هر نوع سطحی حرکت کند. با توجه به ابعاد کوچک، تینجر ترک برای عبور از جهت های باریک و تنگ ایده ال است، البته این خودرو قادر است از شیب 40 درجه بالا رفته و از رودخانه ها نیز عبور کند. تینجر ترک نیز در روسیه فراوری شده و به دلیل وزن کم، نیروی آن توسط یک موتور سه سیلندر تامین می گردد.

5. اتوکراس شامان (Avtoros Shaman)

همانند شرپ، شامان نیز ساخت روسیه بوده و توسط مجموعه تاپ گیر آنالیز شده است. این اتومبیل هشت چرخ تنومند، نیروی خود را از یک موتور 3 لیتری ایویکو دریافت می نماید. نیروی فراوریی موتور به وسیله گیربکس شش سرعته دستی به سمت تمامی چرخ ها ارسال می گردد. از آنجایی که هر چهار محور فرمان پذیر هستند، قدرت مانور شامان در سطح بالایی واقع شده است. بدنه این هیولای روسی ضد آب است، به همین خاطر می تواند راننده و هشت سرنشین دیگر خود را روی آب حفظ کند.

6. گیبز تراکواد (Gibbs Terraquad)

شرکت گیبز به خاطر فراوری اتومبیل های دوزیست شهرت جهانی دارد. تراکواد یکی از ساخته های این کمپانی آمریکایی است که ظرفیت حمل دو سرنشین را دارا بوده و در قسمت پشت آن بخشی مخصوص جهت حمل وسایل و لوازم تفریحی در نظر گرفته شده است. نیروبخش این وسیله نقلیه جالب یک موتور چهار سیلندر با 140 اسب بخار قدرت است که در خشکی می تواند سرعت آن را به حداکثر 50 مایل (80 کیلومتر) در ساعت برساند. هنگام ورود به آب، چرخ های تراکواد جمع شده و روی بدنه خود حرکت می نماید. در این حالت امکان دستیابی به نهایت سرعت 45 مایل (72 کیلومتر) در ساعت وجود دارد. قدرت موتور این اتومبیل دوزیست برای کشیدن یک اسکی باز روی آب کافی است.

7. آرگو اورورا 950 SX-R

شرکت کانادایی آرگو (Argo) تخصص و تبحر بالایی در زمینه فراوری انواع خودرو های همه جارو دارد. پرچمدار این شرکت مدلی به نام Aurora 950 SX-R است که از دو موتور 40 اسب بخاری و چهار محور سود می برد. تمامی چرخ های این ATV همگی به هوابند مجهز هستند تا راننده بتواند بسته به نوع جهت پیش رو فشار باد تایر ها را تنظیم کند. برای سیستم فرمان پیشرفته اورورا 950 SX-R دو سرعت متفاوت تعریف شده تا راننده کنترل بیشتری بر چرخ ها داشته باشد. با توجه به تایر های مخصوص و وجود هشت چرخ محرک، بعید است که این خودرو در جهتی گیر کند. با رسیدن به آب های کم عمق نیز، راننده بدون نگرانی از غرق شدن می تواند به جهت خود ادامه دهد.

8. روکان تریل بریکر (Rokon Trail-Breaker)

روکان (Rokon) از سال 1963 به فراوری موتورسیکلت های مخصوص آفرود مشغول است. آنچه که محصولات این برند آمریکایی را متمایز می نماید، محرک بودن هر دو چرخ است. تریل بریکر یکی از مدل های قدیمی روکان محسوب می گردد که از زمان تاسیس کمپانی پیوسته در حال تکامل است. با تایر های آفرود عریض، ارتفاع 14 اینچی (35.5 سانتی متری) از سطح زمین و توانایی عبور از شیب 60 درصد، تریل بریکر برای ماجراجویانی طراحی شده که دوست دارند به دل طبیعت زده یا در انواع جهت های گلی، شنی یا انباشته از برف موتورسواری نمایند. قابلیت های روکان تریل بریکر به حدی بالا است که در کنار کشاورزان، راهسازان، زمین داران و جویندگان گنج، ارگان هایی مثل نیرو های مسلح ایالات متحده، سرویس های جنگلبانی و حفاظت از محیط زیست جزو مشتریان آن هستند.

9. کاماز 43509

اگر پیگیر اخبار مربوط به مسابقات رالی یا خبر های حوزه کامیون و کشنده های سنگین بوده باشید، حتما با کمپانی کاماز (Kamaz) آشنا هستید. این شرکت روسی سابقه حضور بلند مدت در رالی داکار را دارا بوده و تا به امروز 16 بار در این مسابقات برنده شده است. کامیون مسابقه ای 43509 یکی از نمایندگان معروف کاماز در رالی داکار است که توانایی فوق العاده زیادی در پشت سر گذاشتن انواع جهت های ناهموار دارد.

همانند اتومبیل های اسپرت وزن کامیون کاماز به صورت 50-50 توزیع شده است. نیروبخش این خودروی سنگین موتور 13 لیتری و شش سیلندر توربوشارژ ساخت شرکت کامینز است. این موتور 1150 اسب بخار قدرت فراوری می نماید تا کامیون 9.5 تنی روس ها در جهت های مختلف با کمبود نیرو روبرو نگردد. بد نیست بدانید هر چرخ این کامیون، به تنهایی 150 کیلوگرم وزن دارد.

منبع: carbuzz

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2853

به "آفرود بی حد و مرز؛ با همه جاروترین خودرو های دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفرود بی حد و مرز؛ با همه جاروترین خودرو های دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید