انتقاد تند عبدی از اطلاع رسانی کرونا در کشور، خلوت کردن خیابان ها چه معنایی دارد؟، هنوز برسر قرنطینه قم دعواست

به گزارش مجله بای بلاگ، عباس عبدی در یادداشتی نوشت: باید در اظهارنظر از کلمات دقیق استفاده کرد. خلوت کردن خیابان ها چه معنایی دارد؟ آن هم در شرایطی این سخنان گفته شده و فردای آن شلوغ ترین روزهای اخیر را شاهدیم. یکی می گوید شهر خلوت می گردد، دیگری که معلوم نیست چه جایگاهی دارد آن را به نوع دیگری تفسیر می نماید. نفر سوم آن را به طور کامل رد می نماید.

انتقاد تند عبدی از اطلاع رسانی کرونا در کشور، خلوت کردن خیابان ها چه معنایی دارد؟، هنوز برسر قرنطینه قم دعواست

به گزارش خبرنگاران عباس عبدی، تحلیل گر سیاسی در یادداشتی با عنوان زبانی که مو درآرد در روزنامه اعتماد نوشت: به نحوه رفتار مدیران جامعه در مقابله با کرونا یا دیگر رویدادهای کشور، نقدهای گوناگونی وارد است. به طور طبیعی در هر جامعه ای می توان بعضی از این نقدها را عنوان کرد. سیاست و مدیریت خالص و بی عیب و نقص نداریم. از این رو بعضی از نقدها و کاستی ها غیرمنتظره نیست. ولی بخشی از ناکارآمدی ها وجود دارند که با هیچ منطقی نمی توان آنها را نادیده گرفت یا به سادگی از کنارش گذشت.

عظیم ترهای ما هنگامی که بچه بودیم و حرفی را بارها می زدند و گوش نمی دادیم می گفتند زبان مان مو درآورد. حالا قضیه دولت های ایران است؛ این دولت و آن دولت یا دولت و بخش های دیگر حکومت هم ندارد. همه بر یک روال بوده اند. همه اش علیه رسانه ها معترضند و می گویند، خبر ما بد نقل شده، شایعه است، منظورمان این نبود، دروغ می گویند و... ولی هیچگاه به خودشان نمی پردازند که این چه طرز اطلاع رسانی است که دارند؟ از یک جلسه که بیرون می آیند، هر کس به صورت شفاهی هر حرفی را می زند. مفاهیم تعریف نشده است. کسی نیست که به صورت مستمر جوابگوی پرسش ها باشد. باید گفت که زبان منتقدان در این باره مو در آورده از بس گفتند و نقد کردند و تذکر دادند و مسوولان کشور نشنیدند. به قول شاعر: گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست/ آنچه البته بجایی نرسد فریاد است.

اجازه دهید کمی پیش تر برگردیم. هنوز دعوا است که آیا می خواستند قم را قرنطینه نمایند یا خیر؟ اگر بلی، چه کسی مانع شده است؟ تا حالا افرادی در این زمینه ادعاهایی مطرح نموده اند. معلوم نیست، چقدر درست است و چقدر نادرست؟ در نهایت هم یک نفر نمی آید به طور دقیق بگوید که در کدام جلسه چنین موضوعی در دستور قرار داشته و چه کسانی چه نظراتی داشته اند و جمع بندی چه بوده است؟ خب هنگامی که مساله به این مهمی روشن نمی گردد، هر کس از ظن و گمان خودش به ماجرا می پردازد. هنوز هم یک نام تعیین در این مورد ذکر نشده است. لذا هر کس برحسب ذهنیت و علاقه خودش هر کسی را که دوست داشت، تبرئه یا متهم می نماید. در موضوع سیاست های روزهای اخیر نیز همین شرایط مشاهده می گردد. همه شفاهی سخن می گویند. به جای آنکه از روی متن مکتوب سخن بگویند. به علاوه افراد گوناگون در خصوص همه چیز حرف می زنند.

بعد مردم و دیگران را متهم می نمایند که چرا چنین برداشتی داشتید؟ باید در اظهارنظر از کلمات دقیق استفاده کرد. خلوت کردن خیابان ها چه معنایی دارد؟ آن هم در شرایطی این سخنان گفته شده و فردای آن شلوغ ترین روزهای اخیر را شاهدیم. یکی می گوید شهر خلوت می گردد، دیگری که معلوم نیست چه جایگاهی دارد آن را به نوع دیگری تفسیر می نماید. نفر سوم آن را به طور کامل رد می نماید.

نه فقط کرونا، بلکه در زلزله، سیل، تنش در روابط خارجی و سقوط هواپیما، افزایش قیمت بنزین، اعتراضات بعد از آن در همه موارد ضعف شدید اطلاع رسانی را شاهدیم. چه باید کرد؟

1- اول اینکه در هر حادثه ای بلافاصله باید سخنگوی اصلی آن رویداد معلوم گردد. هیچ شخص دیگری نمی تواند به جز او مواضع رسمی را بیان کند. افراد می توانند نظر دهند، ولی نظر و مواضع رسمی فقط از یک جا باید باشد. البته دیگرانی که حرف می زنند نیز نمی توانند مسوولان دولتی مرتبط باشند. مگر آنکه نظر آنان صددرصد در جهت مواضع سخنگو باشد.

2- سخنگو باید محتوای موضع خود را مکتوب ارایه کند. اینکه شفاهی و با کلمات کشدار و تعریف نشده موضع گیری گردد جز تشتت نتیجه دیگری ندارد.

3- سخنگو یا همکارانش باید همیشه در دسترس رسانه های اصلی باشند. این طور نیست که امروز برود و فردا بیاید. باید میز خبری درست کرد و سخنگو یا همکارانش هر لحظه برای جوابگویی آماده باشند. در این صورت دیگر کسی نمی تواند از قول فلان خبرگزاری خبری را جعل کند و دو ساعت در فضای مجازی بگردد و بعد تکذیب گردد. این وضع به زیان برنامه ریزی برای حل بحران است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1244

به "انتقاد تند عبدی از اطلاع رسانی کرونا در کشور، خلوت کردن خیابان ها چه معنایی دارد؟، هنوز برسر قرنطینه قم دعواست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد تند عبدی از اطلاع رسانی کرونا در کشور، خلوت کردن خیابان ها چه معنایی دارد؟، هنوز برسر قرنطینه قم دعواست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید