بازار داخلی PVC با واردات سامان دهی گردد

به گزارش مجله بای بلاگ، ارائه مجوز واردات PVC به پتروشیمی ها راهکاری است که فعالان این حوزه برای جبران اثرات کاهش عرضه این محصول در بورس و انتها دادن به التهابات 9 ماهه در بازار، مطرح می نمایند. کمبود PVC در بازار موجب شده تا مصرف پلی اتیلن افزایش پیدا کند درحالی که این محصول برای لوله و اتصالات کیفیت لازم را ندارد و می تواند در آینده خسارت های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

بازار داخلی PVC با واردات سامان دهی گردد

از سویی بی نظمی در عرضه آلومینیوم در بورس کالا، نوساناتی را در پی داشته و موجب شده صنایع پایین دستی در تأمین مواد اولیه خود دچار مشکل شوند؛ ضروری است عرضه ها طبق زمان بندی معینی انجام گردد تا فراوری در صنایع پایین دستی مختل نگردد.

با توجه به بروز این مسائل و لزوم رسیدگی به آن نشستی با حضور نایب رئیس اتاق ایران، مدیرعامل بورس کالا، معاون عملیات و نظارت بورس کالا و جمعی از فعالان مالی در اتاق ایران برگزار گردید.

در این نشست حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که این روزها اختلال در بازار پلیمر و PVC موجب شده بخشی از صنایع پایین دستی کشور دچار مشکل شوند، از مدیرعامل بورس کالا خواست برای حل این مسئله، پیشنهادهای بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد.

بر اساس اظهارات او PVC از جمله محصولاتی است که مصرف بسیار بالایی دارد و از سوی شرکت های پتروشیمی به بازار عرضه می گردد. اما مدتی است که میزان عرضه این محصول نسبت به تقاضا کاهش چشمگیری پیدا نموده و صنایع پایین دستی را با مشکل روبه رو نموده است.

سعید ترکمان دهنوی، رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز از التهابات 9 ماهه در بازار PVC انتقاد کرد و گفت: در این شرایط یا توان شرکت های پتروشیمی در عرضه این محصول کم شده و یا اراده ای در تأمین بازار ندارند؛ در هر صورت این مسئله باید هر چه زودتر حل گردد چراکه بخش زیادی از صنایع پایین دستی به PVC نیاز دارند.

این فعال مالی ادامه داد: امروز که میزان عرضه این محصول کاهش یافته بخش زیادی از صنایع مجبورند به جای PVC از پلی اتیلن استفاده نمایند در حالی که این محصول برای لوله و اتصالات کیفیت لازم را ندارد و می تواند آسیب زا و هزینه بر باشد.

او با توجه به معین بودن میزان استفاده PVC در صنایع مختلف، پیشنهاد داد: از این پس عرضه این کالا برای هر رشته صنعتی طبق سهمیه اعلام شده، انجام گردد. از طرفی پتروشیمی ها می توانند حدود 20 هزار تن از 50 هزار تن PVC موردنیاز را وارد و به صورت ترکیبی در بورس عرضه نمایند تا قیمت متعادل گردد. برای راستی آزمایی میزان مصرف در هر صنعت نیز می توان از میزان ارزش افزوده آن صنعت استفاده کرد.

در ادامه حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا با توجه به تغییر سیاست گذاری ها از اسفند 98 در خصوص فراوری و عرضه یک نوع خاص از PVC و اثرات آن بر بازار، گفت: این تغییر در سیاست گذاری موجب شده تا بازار تا حدی مختل گردد. موضوع واردات PVC نیز مطرح شده و قرار است در نشستی آنالیز گردد هرچند تأمین ارز آن مشکل اصلی است.

وی تأکید کرد: به نظر می رسد در این شرایط انجمن ها و تشکل های مربوط باید میزان تقاضا و مصرف را مدیریت نمایند. البته پیشنهاد بخش خصوصی در خصوص تقسیم بندی و به دنبال آن سهمیه بندی صنایع، موضوع خوبی است که می توان انجام داد فقط در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید لیست شرکت ها را تأیید کند.

مدیرعامل بورس در خصوص عرضه های نامنظم بعضی محصولات از جمله آلومینیوم نیز گفت: این مسئله باید رسیدگی گردد. عرضه ها باید بر اساس زمان بندی معینی صورت بگیرد. میزان و کف عرضه ها نیز باید اعلام گردد. در حقیقت بی نظمی در عرضه ها باید به عنوان اختلال در کشور محسوب شده و نهادهای حاکمیتی نیز وارد عمل شوند.

رضا محتشمی پور، معاون عملیات و نظارت بورس کالا دلیل عرضه سلف PVC در بازار سرمایه را پیش فروش این محصول در ماه های گذشته دانست و تأکید کرد: امروز حدود 10 هزار تن به صورت هفتگی عرضه می گردد؛ اما اگر قرار باشد سلف عرضه نگردد این رقم به 3 تا 4 هزار تن می رسد. اگر این میزان عرضه کافی است باید برای یک ماه به همین منوال جلو برویم تا فروش های سلف تمام گردد.

او نزدیک شدن فراوری به تقاضا در بازار PVC را نگران نماینده توصیف کرد و گفت: هرگاه در هر محصولی این اتفاق بیفتد، شرایط ملتهب می گردد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا در ادامه از واردات PVC با ارز آزاد توسط پتروشیمی ها سخن گفت و تأکید کرد: واردات به عنوان راه چاره مطرح شده؛ اما در گذشته تجربه ای مشابه این را داشتیم. محصولی را با ارز آزاد برای ساماندهی بازار وارد کردند اما همین که وارد شد، ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد باید با قیمت معین شده از سوی ستاد عرضه گردد. امروز هم اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، پتروشیمی ها می گویند این مجوز را بدهید که بعد از واردات مجبور نباشیم به قیمت دولتی بفروشیم.

در خاتمه سلاح ورزی، با انتقاد از عملکرد مداخله گر وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریمی پیشنهاد داد: انجمن مربوطه بسته پیشنهادی خود را در خصوص بازار تهیه و به وسیله شورای گفت وگو و یا با جلب حمایت قوه قضائیه و شورای عالی هماهنگی مالی سران قوا پیگیری نمایند.

او ادامه داد: در خصوص استفاده از میزان ارزش افزوده هر صنعت به عنوان شاخص و معین سهمیه ها در استفاده از مواد اولیه نیز پیشنهاد خود را به صورت مکتوب تهیه کنید و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهید. امیدوارم این پیشنهاد عملیاتی گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3179

به "بازار داخلی PVC با واردات سامان دهی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار داخلی PVC با واردات سامان دهی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید