خبرنگاران اولویت تنظیم بازار خراسان رضوی رساندن قیمت کالاها به کمتر از میانگین کشوری است

به گزارش مجله بای بلاگ، مشهد-خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: اولویت کارگروه تنظیم بازار استان پایین نگه داشتن قیمت کالاها کمتر یا برابر با قیمت میانگین کشوری آنهاست و در این راستا نظارتها را تشدید و به صورت جدی دنبال خواهد نمود.

خبرنگاران اولویت تنظیم بازار خراسان رضوی رساندن قیمت کالاها به کمتر از میانگین کشوری است

علی رسولیان روز یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در محل استانداری اضافه نمود: زمانی که عرضه کالا در بازار به درستی مدیریت گردد نظارت بر قیمت کالاها آسانتر خواهد شد و از این طریق باید مانع از سوء استفاده بعضی از شرایط بازار شد.

وی افزود: اینکه کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی پیروز به کسب رتبه دوم در بین سایر کارگروه های تنظیم بازار استانها در کشور شده، توفیق بزرگی است لذا باید کوشش کرد که سهمیه های اختصاص یافته از کالاهای اساسی توسط ستاد تنظیم بازار کشور به استان را به موقع و به نحو مطلوب جذب کرد.

رسولیان اضافه نمود: از سوی دیگر همه همت کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی معطوف به این شده که قیمت هیچ کالایی در استان از میانگین قیمت آن در کل کشور بیشتر نگردد زیرا این مهم مصوبه شورای تامین استان بوده و لازم الاجراست.

وی با اشاره به اختصاص سهمیه شکر و برنج پاکستانی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به استان خراسان رضوی از مسوولان متولی این موضوع خواست هر چه سریعتر پیگیری های لازم را برای جذب این سهمیه در استان انجام دهند.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: اگر 2 هزار تن برنج هندی از سهمیه طرح تنظیم بازار در بازار استان توزیع گردد فشار کمبود و گرانی برنج در استان رفع می گردد لذا باید هر چه سریعتر سازمان صنعت، معدن و تجارت سهمیه برنج استان را از محل ستاد تنظیم بازار جذب کند.

رسولیان بر تسریع در اخذ مجوز صادرات تخم مرغ از استان از محل سهمیه صادراتی کل کشور به میزان هشت هزار و 300 تن تخم مرغ در ماه تاکید نمود و گفت: باید هر چه سریعتر در این خصوص پیگیری های لازم انجام گیرد تا بتوان بخشی از مسائل مرغداران را رفع کرد.

وی همچنین بر ارایه راهکاری برای حمل و نقل نهاده های وارداتی به استان و شتاب بخشی در اجرای طرح فراوری و توزیع کنسانتره نهاده دامی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید نمود.

کمبود خودروهای سردخانه دار در خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست گفت:میزان فراوری تخم مرغ در خراسان رضوی دو برابر احتیاج استان است از یک سو کرایه حمل و نقل مرغ و تخم مرغ به شدت افزایش یافته، از سوی دیگر تعداد خودروهای سردخانه دار برای حمل و نقل مرغ و تخم مرغ در استان جوابگوی تقاضا برای این خودرو نیست.

محمد رضا اورانی اضافه نمود: سه تا چهار ماه دیگر که مرغها به کشتارگاه بروند، فراوری تخم مرغ دچار کمبود می گردد و باید برای نگهداری از تخم مرغی که اکنون در بازار است چاره ای اندیشید تا در ماه های آینده، کمبود تخم مرغ به وجود نیاید.

وی افزود: بهتر است کارگروه تنظیم بازار استان مصوب کند که لزومی به حمل و نقل مرغ و تخم مرغ از ساعت هشت صبح تا 20 شب با خودروی سردخانه دار به بازار نیست تا از این طریق بتوان از واحد فراوریی تا حدی حمایت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص مشکل تامین نهاده گفت: استان فقط قادر به تامین 50 درصد کنجاله سویا و ذرت مورد احتیاج دامداران و مرغداران خراسان رضوی است و باقی این نهاده ها باید از بازار آزاد تامین گردد و با توجه به قیمت بالای نهاده در بازار آزاد و ایجاد قیمت مصوب برای محصولات این واحدها، در آینده نزدیک واحدهای فراوریی دام و طیور در استان بسیار متضرر شده و ممکن است از مدار فراوری خارج شوند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی، فرآورده های خام دامی باید با خودرودهای سردخانه دار منتقل شوند اما از یک سو خودروهای سردخانه دار در استان به حد کافی نیستند و محصولات واحدهای طیور فاسد می گردد و از سوی دیگر نمی توان خلاف ضوابط سازمان دامپزشکی عمل کرد.

احمد شریعتی درباره جلوگیری از عرضه تخم مرغ خارج از یخچال در مغازه های سطح شهر اضافه نمود: از دو سال قبل اقدامات برای اجبار مغازه داران به گذاشتن تخم مرغ در داخل یخچالها و بسته بندی های 6 تا 9 تایی این محصول در استان شروع شد و اکنون 60 تا 70 درصد مغازه داران استان تخم مرغهای شناسنامه دار عرضه نموده و آنها را در یخچال نگهداری می نمایند.

صادرات تخم مرغ

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به افت شدید قیمت تخم مرغ و متضرر شدن واحدهای فراوریی گفت: تا دو هفته قبل قیمت هر کیلو تخم مرغ به 150 هزار ریال رسیده بود اما وقتی صادرات تخم مرغ ممنوع شد، قیمت این محصول به شدت کاهش یافت و به 82 هزار ریال رسید.

علی غفوری مقدم اضافه نمود: چند روز قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات تخم مرغ با اخذ عوارض را مصوب کرد که این مهم قدری باعث افزایش قیمت تخم مرغ شد و به نظر می رسد به زودی قیمت این محصول در بازار متعادل گردد.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به مقایسه قیمت بعضی اقلام در بازه زمانی چهارم تیرماه تا چهارم مرداد ماه پرداخت و گفت: در این مدت قیمت اقلامی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، موز، روغن مایع، روغن نباتی، برنج پاکستانی، جو، گندم، لبنیات، ذرت خارجی، کنجاله سویا و اغلب مصالح ساختمانی با افزایش همراه بوده، حبوبات و بعضی مواد پروتئینی افزایش قیمتی نداشته و اقلامی مانند جوجه یک روزه، گوشت مرغ، برنج هندی و تخم مرغ کاهش قیمت داشته است.

محمدجواد ساعدی اضافه نمود: از سوی دیگر قیمت بیشتر کالاها در خراسان رضوی از جمله تخم مرغ و گوشت مرغ در خراسان رضوی از میانگین کشوری کمتر اما قیمت بعضی اقلام مانند برنج پاکستانی، کنجاله سویا و ذرت در این استان از میانگین کشوری بیشتر است.

توزیع برنج و شکر سهمیه خراسان رضوی

معاون شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ماه های اردیبهشت و خرداد برای اجرای طرحهای ویژه کمکهای نیکوکارانه، هشت هزار و 500 تن برنج هندی در بازار استان توزیع شد، برای جبران این بخش محموله ای از برنج هندی تامین و به انبارها تزریق شد.

مهدی رجبی اضافه نمود: سهمیه جدیدی هم از شکر شامل سه هزار و 623 تن ویژه خانوار و 14 هزار و 612 تن برای بخشهای صنف و صنعت خراسان رضوی اختصاص یافت.

وی افزود: از 25 خرداد ماه تا انتها تیرماه در مجموع 33 هزار و 363 تن مجوز خروج شکر از انبارهای شرکت غله استان صادر شده است که از این محل 6 هزار و 269 تن مربوط به بخشهای صنف و صنعت استان و هزار و 584 تن به بخش خانوار استان و 25 هزار و 910 تن مربوط به بخشهای صنف و صنعت ستادی است که شرکت بازرگانی دولتی اختصاص داده است.

او ادامه داد: تا به امروز 24 هزار و 600 تن شکر از انبارهای شرکت غله خراسان رضوی خارج شده است و هشت هزار و 700 تن شکر هم در حال خروج از انبارهاست.

معاون شرکت غله خراسان رضوی گفت: با توجه به این که سرانه مصرف شکر 2 کیلو و 200 گرم تا 2 کیلو 500 گرم است، سهمیه استان دو برابر سرانه مصرف ماهانه است و با توجه به این که از 20 تیرماه این سهمیه ها در حال اختصاص به صنف و صنعت است، باید نظارت لازم انجام گردد که این سهمیه از راستا اصلی خارج نگردد.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 170 تن برنج پاکستانی در گمرک سرخس وجود دارد که در سال 1396 وارد استان شده است و در سال 1397 چون این محموله کمتر از 500 تن بوده، ارز دولتی به آن اختصاص نیافته است و اگر به گمرک اعلام گردد که ترخیص این میزان برنج بلامانع است برنج لازم وارد بازار خواهد شد.

حمیدرضا رجوعی اضافه نمود: از محل سهمیه تیرماه شکر استان، در مجموع 300 تن حواله شکر در خراسان رضوی صادر شده که از این میزان تا به امروز 72 تن شکر توزیع شده است و واحدهای فراوریی نیز سهمیه سه هزار و 600 تن خانوار مرداد ماه استان را جذب نمی نمایند زیرا هنوز حواله های تیرماه باقی مانده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3402

به "خبرنگاران اولویت تنظیم بازار خراسان رضوی رساندن قیمت کالاها به کمتر از میانگین کشوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اولویت تنظیم بازار خراسان رضوی رساندن قیمت کالاها به کمتر از میانگین کشوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید