خبرنگاران حضور استان فارس در سامانه تدارکات الکترونیک دولت تقویت گردد

به گزارش مجله بای بلاگ، شیراز- خبرنگاران- مدیر کل دیوان محاسبات فارس، حضور این استان در سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) را به نسبت سهم آن حضوری غیرفعال دانست و گفت: بعد از قانونی شدن این سامانه و حضور تمام استان های کشور و دستگاه های دولتی و بخش عمومی در آن، سهم فارس آرام آرام رو به کاهش گذاشت که احتیاج است تقویت گردد.

خبرنگاران حضور استان فارس در سامانه تدارکات الکترونیک دولت تقویت گردد

ساسان مبینی، شنبه در حاشیه جلسه تخصصی آنالیز راهکارهای مشارکت بیشتر بخش خصوصی و واحدهای فراوریی استان فارس در سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) اضافه نمود: امروز بعضی استان ها که دیرتر به سامانه پیوسته اند یا بر اساس قانون دیرتر مکلف به حضور در سامانه شده اند از استان فارس پیشی گرفته اند.

وی ادامه داد: سامانه تدارکات الکترونیک دولت از سال 89 به شکل آزمایشی فعالیت خود را در چند استان از جمله فارس شروع کرد و پس از آن و با تصویب قانون برنامه شش توسعه و قانون احکام دائمی، قوانین برنامه و قانون اقتصادیات مستقیم، سامانه کاملا قانونی شد.

او گفت: این بدان معناست که ما در سه قانون حکم داریم که دستگاه های دولتی و بخش عمومی باید خرید کالا و خدمات خود را از این سامانه انجام دهند.

وی گفت: بر این اساس، دستگاه ها باید فراخوان، مناقصه ها و مزایده های خود را در سامانه قرار دهند و کالا و خدمات را به وسیله تامین نمایندگانی که در سامانه ثبت نام نموده و در سامانه حاضر هستند، تامین نمایند.

مدیر کل دیوان محاسبات فارس اضافه نمود: تمام معاملات از محل تمام منابع بخش عمومی و دولتی به جز معاملات محرمانه که کارگروه سامانه، محرمانه بودن آن را تشخیص می دهد باید به وسیله سامانه ستاد انجام گردد.

مبینی گفت: در مقطعی که فعالیت این سامانه به شکل آزمایشی انجام می شد، شرایط استان فارس در سامانه خوب بود و هم دستگاه های دولتی و خریداران و هم بخشی از تامین نمایندگان در آن حضور داشتند؛ البته تامین نمایندگان خارج از استان نیز همان زمان می توانسته اند در سامانه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: الان تمام دستگاه های دولتی و بخش عمومی استان فارس که به وسیله سامانه خریدار و متقاضی دریافت کالا و خدمات هستند در سامانه حضور دارند اما تامین نمایندگان بخش خصوصی استان که باید کالا و خدمات مورد احتیاج را تامین نمایند حضور فعالی ندارند.

او گفت: از آنجا که بعضی استان ها نسبت به استان فارس فراوری نمایندگان و تامین نمایندگان بیشتری در سامانه دارند، وقتی یک دستگاه دولتی یک مناقصه در سامانه برگزار می نماید، با توجه به اینکه تعداد عرضه نمایندگان کالا و خدمات خارج از استان فارس در سامانه بیشتر است در مناقصه حضور پیدا می نمایند و پیشنهاد قیمت می دهند و عموما هم برنده می شوند و بالطبع تامین نمایندگان و فراوری نمایندگان استان از منابع بودجه ای و عمومی استان کمتر بهره مند می شوند.

مدیر کل دیوان محاسبات فارس، ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی علت چنین اتفاقی و لزوم تقویت صندلی فارس در این سامانه گفت: در این زمینه و پس از برگزاری جلسات، تکالیف و وظایفی برای متولی سامانه، دستگاه های عمومی و بخش دولتی و تامین نمایندگان بخش خصوصی تعیین شده است.

مبینی اضافه نمود: بر این اساس، مقرر شده که متولی سامانه نسبت به برطرف اشکالات و آسیب هایی موجود در سامانه اقدام کند، دستگاه های دولتی و بخش عمومی، کنترل کیفیت و قیمت اقلامی که خریداری می نمایند و پرداخت به موقع مطالبات تامین نمایندگان را در دستور کار قرار دهند و تامین نمایندگان بخش خصوصی هم باید ضمن فعال تر کردن حضورشان در سامانه، کیفیت کالای خود را ارتقاء داده و قیمت ها را باید متناسب تر نمایند تا در نهایت تقویت گردش اقتصادی منابع استانی محقق گردد.

مدیر کل دیوان محاسبات فارس گفت: این اداره کل به عنوان دستگاه نظارتی وظیفه دارد که انجام مطلوب و مناسب تمام این تکالیف را کنترل کند و گردش اقتصادی استان و بخش خصوصی استان تقویت گردد و فراوری نمایندگان کالا و خدمات استان سهم بیشتری در توسعه استان و منابع استان داشته باشند.

وی گفت: یکی از انتظاراتی که بخش خصوصی در جلسات مربوطه مطرح نمود لزوم حذف فراوری نمایندگان غیر واقعی یا به تعبیری دلالان از سامانه ستاد بود که تاکید شد تمهیداتی از سوی متولی سامانه اتخاذ گردد تا فراوری نمایندگان و تامین نمایندگان واقعی در سامانه حضور داشته باشد.

او اضافه نمود: همچنین مقرر شد که اگر پیشنهاد قیمتی در سامانه مطرح می گردد حتما با شاخص کیفیت کنترل گردد و به صرف اینکه کسی کمترین قیمت را پیشنهاد دهد اما در عوض از کیفیت کالا و خدمات به شدت بکاهد، به عنوان برنده مناقصه معرفی نگردد.

وی ادامه داد: چنانچه بخش خصوصی در فرایند تامین و ارائه کالا و خدمات شرکت کرد و وظیفه خود را به خوبی انجام داد، از دستگاه های دولتی و بخش عمومی انتظار می رود که مطالبات او به موقع پرداخت کند چرا که این مطالبات برای آنها سرمایه در گردش است و گردش اقتصادی بخش فراوری آنها را تقویت می نماید.

مبینی، ابراز امیدواری کرد که با همگرایی که بین بخش دولتی و خصوصی، متولیان امر و دستگاه های نظارتی ایجاد شده بتوانیم این گردش اقتصادی که در استان اتفاق می افتد بخش بیشتر و سهم بیشتری از آن به فراوری نمایندگان داخل استان اختصاص یابد تا فراوری و به تبع آن اشتغال تقویت گردد و بیکاری کاهش یابد و شاهد تعدیل قیمت ها نیز باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6047

به "خبرنگاران حضور استان فارس در سامانه تدارکات الکترونیک دولت تقویت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حضور استان فارس در سامانه تدارکات الکترونیک دولت تقویت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید