خبرنگاران زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته به عنصر پیشران جامعه تبدیل شدند

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- دبیر ستاد حقوق بشر گفت: زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته توانستند با ارائه روایت نوینی از بروز و ظهور عملی دو هویت شخصی و شخصیتی زنان و هم افزایی این دو، چشم انداز جدیدی از نقش آفرینی مؤثر و مؤمنانه را به جامعه جهانی ارائه کنند و زنان و دختران را به عنصر پیشران جامعه تبدیل کردند.

خبرنگاران زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته به عنصر پیشران جامعه تبدیل شدند

به گزارش خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون بین الملل قوه قضائیه ظهر امروز (پنج شنبه) در کنفرانس بین المللی علم سیاست، مطالعات زنان و آینده با اشاره به وجوه شخصیتی زن، گفت: تا زمانی که به تعریف مشترک درباره ویژگی ها و وجوه هویت شخصی و هویت شخصیتی زن دست پیدا نکنیم و یا دست کم به وجوه اختلافی یکدیگر درباره تعریف زن اشراف پیدا نکنیم، اختلاف درباره ابعاد حقوق زن خاتمه نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه در تعریف پدیده زن نباید هویت شخصی و هویت شخصیتی زن فدای یکدیگر شوند، شرح داد: هر یک از این دو هویت باید بر اساس مبانی دینی و نیز بر مبنای اقتضائات زمانی و مکانی و تنوع فرهنگی و همچنین در نظرگرفتن ظرفیت های فردی زنان تعریف شوند.

معاون امور بین الملل رئیس قوه قضائیه اضافه نمود: ایجاد تضاد میان دو هویت شخصی و شخصیتی زنان از مهمترین آسیب های واکاوی کارشناسانه و منصفانه موضوع حقوق زنان است. باید به زنان و دختران اجازه داد تا حق داشته باشند که در بروز و نمود متعادل دو هویت شخصی و شخصیتی خود تصمیم گیری کنند. بنا به گفته باقری کنی، شخصیت مادری از مهمترین و اساسی ترین ابعاد هویت شخصیتی زنان است که هیچ جایگزینی نه از نظر طبیعی و نه از لحاظ عاطفی و معنوی ندارد.

وی در ادامه گفت: جامعه ای که نقش مادری را حذف کرده و به زن صرفا به عنوان ماشین تولیدمثل نگاه می کند، عقیم است، چراکه خود را از بازتولید عشق و محبت و صفا و مهربانی توسط شخصیت متعالی و بدون جایگزین مادر محروم کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: از آنجا که زنان حق وجودی بر آحاد بشر دارند، همه ارکان جامعه مسؤولیت دارند تا برای صیانت از هویت شخصی و شخصیتی زنان و احیای حقوق آنان تلاش کنند.

وی گفت: تمرکز صرف بر روی حق بدون توجه به مسؤولیت موجب می شود تا در جامعه هر طرف برای استیفای حقوق خود ظرفیت های مختلف را به استخدام خود در بیاورد و در این چارچوب قدرت و نفوذ است که نقش مشخص کننده در برتری و تقدم در استفاده از این ظرفیتها و در نتیجه تقدم در احقاق حقوق خواهد داشت. بنابراین، به جای تمرکز بر روی استیفای حقوق باید بر روی ادای مسؤولیتها متمرکز شود تا به جای تحمیل یک زندگی ماشینی بر فرد و جامعه، در جستجوی دستیابی به زندگی گوارا بود.

باقری کنی بیان نمود: در زندگی گوارا هم هر دو هویت شخصی و شخصیتی زن عینیت می یابد و هم آرامش و سکینه و امید و نشاط بر فضای جامعه حاکم خواهد شد، ولی در زندگی ماشینی که محصول و دستاورد فرهنگ لیبرالیسم و دوری از خدا است با وجود این که امکانات مادی در حد مطلوبی در دسترس جامعه قرار می گیرد، اما سراب زندگی مدرن نتوانسته است آرامش و سکینه را بر جامعه حکمفرما کرده و آحاد جامعه را امیدوار و با نشاط سازد.

وی بزرگترین آفت در زمینه حقوق زنان را حاکمیت سیاست زدگی بر موضوع زنان و استفاده ابزاری بازیگران سیاسی به ویژه در بزنگاه های ربایش قدرت از جمله هنگام انتخابات دانست و گفت: اگر بخواهیم زندگی گوارا را برای زنان به ارمغان بیاوریم باید ابزار سیاست در خدمت صیانت از هویت های شخصی و شخصیتی زنان بوده و بسترساز ارتقای نقش و جایگاه زن در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: نباید اجازه داد که بیگانگان بر اساس اهداف و منافع نامشروع سیاسی خود درباره هویت، شخصیت و حقوق زن و دختر ایرانی تصمیم بگیرند.

وی گفت: در عرصه حاکمیت، صیانت از حقوق مردم بدون توجه به حقوق زنان و دختران، امکان پذیر نیست.

باقری کنی ادامه داد: زن و دختر ایرانی در طول چهار دهه گذشته توانستند با ارائه روایت نوینی از بروز و ظهور عملی دو هویت شخصی و شخصیتی زنان و هم افزایی این دو، چشم انداز جدیدی از نقش آفرینی مؤثر و مؤمنانه زنان و دختران را به جامعه جهانی ارائه نمودند و زنان و دختران را به عنصر پیشران جامعه تبدیل کردند.

معاون امور بین الملل رئیس قوه قضائیه گفت: نباید اجازه داد دستاوردهای تجلی شخصیت اجتماعی زنان که در پرتو انقلاب اسلامی متبلور شد در هیاهوهای سیاسی بیگانگان و یا برخی ناآگاهان داخلی گم شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6008

به "خبرنگاران زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته به عنصر پیشران جامعه تبدیل شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنان ایرانی در طول چهار دهه گذشته به عنصر پیشران جامعه تبدیل شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید