رقابت سخت نیسان جوک، خودروهای پژو 2008 و رنو کپچر

به گزارش مجله بای بلاگ، خودروهای مینی کراس یک طراحی جدید از ترکیب هاچ بک و کراس اوورهای شهری هستند. برندهای مختلف خودروسازی با دیدن استقبال خریداران پس از عرضه اولین مدل از این کلاس، مدل های مختلفی در این کلاس طراحی نموده و روانه بازار کردند. رنو کپچر اولین بار در سال 2014 به بازارهای دنیای معرفی گردید و در بازارهای ایران نیز در قالب قراردادهای جدید ایران خودرو با شرکت رنو جای خود را باز کرد. پژو 2008 بر اساس پلتفرم پژو 208 در سال 2008 عرضه شد و توسط ایران خودرو در اختیار خریداران ایرانی نهاده شد. نیسان جوک در سال 2009 در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شده و دو سال بعد به فراوری انبوه رسید. در ایران شرکت دنیا نوین آریا وظیفه ارائه آن در بازار را برعهده گرفته است. در این متن مقایسه ای میان این سه خودرو انجام گرفته است تا خریداران بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

رقابت سخت نیسان جوک، خودروهای پژو 2008 و رنو کپچر

طراحی

چراغ های اصلی دوار و چراغ های سه بعدی روی گلگیرها، نیسان جوک را ازنظر ظاهری به یک خودرو نه چندان رسمی و منحصربه فرد تبدیل نموده است. همچنین المان های اسپرت ازجمله طرح چراغ های عقب و غربیلک فرمان هواداران جوان آن را افزایش داده است. باوجوداینکه راحتی جایگاه ها خوب ارزیابی شده اما همانند رنو کپچر و پژو 2008 فضای جایگاه عقب آن کم است.

رنو کپچر ازنظر ظاهری به خصوص در قسمت عقب بسیار ساده است. البته با استفاده از المان هایی مانند چراغ های جلو با پس زمینه تیره، خط شانه برجسته، فرورفتگی پایین درها و تضاد رنگی موجود در سقف کوشش شده است که تا حدودی از سادگی طرح کاسته گردد. فضای داخلی آن نیز تا حد زیادی شبیه به رنو کلیو است. رنو کپچر ازنظر ابعادی نسبت به دو خودرو دیگر کوچک تر و درنتیجه برای استفاده در شهر مناسب تر است.

ظاهر بیرونی پژو 2008 برخلاف طراحی مدرن آن حتی نسبت به رنو کپچر ساده تر است اما هماهنگی خوب خطوط بدنه جبران کننده این نقطه منفی است. اما وقتی پا به درون خودرو می گذارید با یک طراحی بسیار اسپرت و شیک روبرو می شوید که مدیون غربیلک فرمان کوچک و طرح فیبرکربن در داشبورد است.

امکانات رفاهی

نیسان جوک نیز دارای امکاناتی همچون کیلس استارتر و کروز کنترل است که در دو خودروی دیگر نیز یافت می گردد. هر سه خودرو نیز از نوع دیفرانسیل جلو و چهار سیلندر هستند. به علاوه سیستم صوتی بلوتوثی با شش بلندگو، فرمان برقی حساس به سرعت با قابلیت تنظیم ارتفاع، جایگاه های عقب تاشونده، آینه های جانبی برقی، سنسور نور و باران، گرم کن جایگاه های جلو، سنسور جلو و عقب، کنترل کشش و پایداری برقی و شش کیسه هوا نیز در لیست امکانات رفاهی نیسان جوک قرار می گیرند.

از امکانات به کاررفته در رنو کپچر می توان به سیستم صوتی بلوتوثی با شش بلندگو، آینه های تاشوی برقی، سیستم کمکی پارک، تهویه مطبوع اتوماتیک، دیلایت، سنسور نور و باران، مسیریاب فابریک، دوربین دید عقب، سیستم کمکی آغاز حرکت در شیب، تغییر زاویه چراغ جلو در پیچ ها، گرم کن جایگاه جلو، شیشه دودی عقب و انتخاب حالت رانندگی اشاره نمود.

همچنین می توان امکاناتی چون تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری بلوتوثی همراه شش بلندگو و مسیریاب، تنظیم برقی آینه ها، فرمان برقی حساس به سرعت، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سقف پاناروما، سنسور نور و پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و شش کیسه هوا را در پژو 2008 یافت. به علاوه صفحه نمایش 7 اینچی آن نقطه قوت این خودرو در مقابل صفحه نمایش های 5 اینچی دو رقیب دیگر است.

مشخصات فنی

نیسان جوک با دو نوع پیشرانه به بازار ایران عرضه شد. یک پیشرانه 1.6 لیتری با توانایی فراوری حداکثر 117 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور و دیگری یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو که قادر است حداکثر 188 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. هردو پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر متصل هستند. پیشرانه اول می تواند همانند پژو 2008 در 11.5 ثانیه از صفر به صد برسد. مصرف سوخت این پیشرانه در سیکل ترکیبی 6.3 لیتر بوده و می تواند سرعتی حداکثر تا 170 کیلومتر بر ساعت داشته باشد. پیشرانه دوم نیز در سیکل ترکیبی هفت لیتر سوخت مصرف نموده و شتاب صفر تا صد آن هشت ثانیه و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت است.

پیشرانه توربو 1.2 لیتری رنو کپچر قادر است تا 120 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. به کار بردن این پیشرانه و یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه سبب شده است که رنو کپچر در 10.9 ثانیه از صفر به صد رسیده و در یک سیکل ترکیبی 5.9 لیتر سوخت مصرف کند. حداکثر سرعت قابل دستیابی برای این پیشرانه نیز 192 کیلومتر بر ساعت است.

پیشرانه پژو 2008 نیز 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 120 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر است. این خودرو دارای گیربکس چهارسرعته اتوماتیک بوده و در سیکل ترکیبی 7.4 لیتر سوخت مصرف می نماید. حداکثر سرعت این پیشرانه در حدود 190 کیلومتر بر ساعت است.

ایمنی

علاوه بر سیستم های ترمز و پایداری EBD، ABS و EBA به کاررفته در نیسان جوک سیستم های ایمنی کمکی نیز کیفیت آن را ازنظر ایمنی تا حد زیادی افزایش داده است. قفل مرکزی، ریموت، ایموبلایزر، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب نمونه هایی از این تجهیزات هستند.

استفاده از سیستم های ترمز و پایداری EBA، EBD، ABS و ESP به همراه چهار کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو تضمین کننده رنو کپچر هستند. علاوه بر این ها تجهیزات ایمنی همچون قفل مرکزی، ریموت و ایموبلایزر توانسته سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. اما استفاده از ترمزهای کاسه ای در عقب نقطه ضعف این خودرو در بخش ایمنی محسوب می گردد.

سیستم های ترمز و پایداری به کاررفته در پژو 2008 از نوع ABS، EBD، ESP، EBA و HSA هستند. در کنار این ها می توان کیسه های هوای موجود برای راننده و سرنشین جلو از نوع جانبی و پرده ای، ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده و قفل مرکزی را نام برد.

جمع بندی

نیسان جوک با توجه به ظاهر خاص و غیرمعمولش انتخابی برای افراد خاص پسند است. توانمندی حرکتی بسیار عالی نیسان جوک می تواند کفه سنگین ترازو در مقابل قیمت بالای آن باشد. 4 مزیت نیسان جوک عبارتند از مقرون به صرفه بودن، ظاهر دلربا، مصرف سوخت ناچیز و ایمنی بالای خودرو. در مقابل دو خودروی دیگر با ظاهر آراسته تر می توانند انتخاب مناسب تری برای استفاده های شهری باشند. اما در این میان پیشرانه تنفس طبیعی پژو 2008 با سوخت ایرانی سازگارتر بوده و قیمت پایین تری دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله سفر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2603

به "رقابت سخت نیسان جوک، خودروهای پژو 2008 و رنو کپچر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت سخت نیسان جوک، خودروهای پژو 2008 و رنو کپچر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید