ضرورت توجه به موضوع مهم مدیریت منابع آب در دولت سیزدهم

به گزارش مجله بای بلاگ، شرایط منابع آبی در کشور به گونه ای است که به توجه ویژه احتیاج دارد. مدیریت آب در کشور جزء لاینفک موضوعات اساسی و بنیادین مورد توجه سیاسیون و برنامه ریزان نظام جمهوری اسلامی قلمداد می گردد.

ضرورت توجه به موضوع مهم مدیریت منابع آب در دولت سیزدهم

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از اندازه، شرایط منابع آبی در کشور به گونه ای است که به توجه ویژه احتیاج دارد. مدیریت آب در کشور جزء لاینفک موضوعات اساسی و بنیادین مورد توجه سیاسیون و برنامه ریزان نظام جمهوری اسلامی قلمداد می گردد و انتظار بدنه تخصصی و مردم هم توجه مسئولین به ویژه در دولت نو به این بخش است.ساختار های قوی و ریشه دار مدیریت آب در جای جای این سرزمین کم آب نشان از اهمیت آب در فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست ایران اسلامی دارد. اسناد تاریخی مربوط به مدیریت آبِ قنواتی، چون بلده فردوس و قصبه گناباد و ...، رودخانه هایی، چون زاینده رود و هریرود، پروژه بزرگ آبرسانی به حرم مطهر رضوی و. در جغرافیای قدیم ایران موید این مطلب هستند. ایران همیشه دستخوش قهر طبیعت بوده و مهاجرت های بزرگ جوامع ثبت شده در تاریخ علاوه بر جنگ ها عمدتا ناشی از خشکسالی ها و سیلاب ها بوده اند؛ لذا هموراه والیان و سیاسیون در کنار مهندسین در طول تاریخ سعی در بهبود و توسعه منابع آبی کشور و مدیریت آن ها داشته اند.

اکنون با گذشت بیش از 90 سال از تصویب قوانین مرتبط با آب و تشکیل نهاد های مسئول مدیریت آب در کشور و گذشت بیش از 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی به دست مردم، شرایط منابع آبی در کشور به گونه ای است که احتیاجمند توجه ویژه همگانی می باشد. ایران بزرگ با داشتن خیل بزرگ دانشمندان، اساتید، دانشجویان، مهندسان تراز اول بین المللی در مدیریت آب و مردمی فهیم و دلسوزان از یک سو، سرمایه گذاری های بزرگ بعد از انقلاب برای توسعه منابع آب چه در بخش سدسازی و سازه های کنترلی و چه در بخش آبخیزداری و آبخوانداری و توسعه شبکه آبیاری و کشاورزی از دیگر سو توانسته است به رغم همه محدودیت های فراوان کشور را در شرایط ویژه اقلیمی و مالی با کمترین آسیب اجتماعی ممکن مدیریت کند. سیلاب های بی سابقه و ویرانگر سال های اخیر که با مدیریت بخش آب کشور بدون آسیب غرب و جنوب غرب کشور را درنوردید، خشکسالی های چندین ساله که بر گستره ایران اسلامی سایه افکنده و با همت مردم و ذی نفعان تا حدود زیادی مدیریت شده اند.

با این وجود، مدیریت آب در کشور جزء لاینفک موضوعات اساسی و بنیادین مورد توجه سیاسیون و برنامه ریزان نظام جمهوری اسلامی قلمداد می گردد؛ لذا عزم جدی برای پرداختن به آن در همه ارکان نظام وجود دارد و بر این اساس برنامه های مختلف سازه ای و غیرسازه ای در کشور اجرا شده و در حال انجام می باشد. بدیهی است تجارب ارزنده (پیروز یا ناپیروز) موجود از اقدامات گذشته فرصت آزمون و خطا را به تصمیم گیران نخواهد داد و انتظار بدنه تخصصی و مردم هم توجه مسئولین به ویژه در دولت نو به این بخش است.

آنچه مسلم است با وجود همه اقداماتی که تا کنون اجرا شده، یکی از حساس ترین و شکننده ترین بخش های مدیریت کشور که به علل مختلف دچار چالش های خاص می باشد بخش آب و محیط زیست کشور است. سیر تکاملی مدیریت آب در قرن اخیر ایجاب می نماید که در این برهه از زمان فهم مشترکی در بین تمامی ذی مدخلان از پارادایم مدیریت به هم پیوسته منابع آب ایجاد گردد و همگان به این مهم به اسم یک موضوع بین بخشی که برای مدیریت آن تمامی دستگاه ها باید آستین همت بالا بزنند نگاه گردد. همکاری بین دستگاه های متولی چه از تامین کنندگان آب و چه از مصرف کنندگان و چه بخش نظارتی باعث ایجاد ساختاری قوی و کارآمد خواهد شد.

درحال حاضر گرچه بخش مسئولیتی آب یعنی وزارت نیرو به سختی در جهت تغییر رویکرد مدیریت آب و استقرار ساختار مترقی و نو حوضه آبریزی در کشور قرار گرفته است، اما ضروری است تمامی بخش های مصرف کننده هم با این نوع از مدیریت آب همراه و همگام شوند. تمرکز کشور بر کشاورزی به اسم بخش مهمی از اقتصاد و ناکارآمدی آن به اسم یک بخش مالی، عدم توجه به ارزش زنجیره فراوری و اقتصاد یارانه ای در بخش کشاورزی و لذا حذف ارزش مالی آب از فرایند فراوریات کشاورزی، چالش های طبیعی جدی مثل خشکسالی و تغییر اقلیم، جابه جایی گسترده جمعیت در سال های اخیر و خالی از سکنه شدن بسیاری از روستا ها که نشان از ناکارآمدی اقتصاد کشاورزی پایه است، عدم اقبال بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه آب و کشاورزی، تعاملات و مبادلات ضعیف بین کشور های همسایه و عدم رونق تجارت آب مجازی و... همه و همه احتیاجمند بازنگری در مدیریت آب کشورهستند که ساختار نوپای مدیریت حوضه ای به این منظور در حال شکل گیری است و امید است در دولت آینده مورد توجه ویژه قرار گیرد. این ساختار زنجیره ای از اقدامات و فرایند های درهم تنیده است که می تواند الگوی مناسب برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مالی کشور باشد و هم اجرای طرح های آمایش سرزمین که احتیاجمند این همکاری بین بخشی است را میسر و مبانی و بستر های اقتصاد مقاومتی را فراهم آورد.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7856

به "ضرورت توجه به موضوع مهم مدیریت منابع آب در دولت سیزدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به موضوع مهم مدیریت منابع آب در دولت سیزدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید