موارد مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین

به گزارش مجله بای بلاگ، قرص هیدروکسی زین (Hydroxyzine) برای درمان خارش و آلرژی مصرف می شود. خشکی دهان، گیجی و خواب آلودگی از عوارض قرص هیدروکسی زین می باشد.

موارد مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین

سرویس سلامت - بیشتر ما در زندگی حداقل یک بار دچار آلرژی شده ایم و به ناچار به انواع آنتی هیستامین ها یا همان داروهای ضد حساسیت پناه برده ایم. اگرچه این داروها کمک شایانی در رفع آلرژی دارند اما بهتر است قبل از اقدام به مصرف هر کدام از آن ها اطلاعات کافی درباره موارد و یا نحوه مصرف آن ها داشته باشیم.

قرص هیدروکسی زین چیست؟

قرص هیدروکسی زین (Hydroxyzine) برای درمان خارش و آلرژی مصرف می گردد. همچنین از این دارو در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام بخش قبل از بیهوشی عمومی، کاهش عوارض قطع مصرف مواد مخدر و الکل، کنترل خارش های آلرژیک از جمله کهیر مزمن و کنترل تهوع استفاده می گردد. این دارو به دلیل داشتن خاصیت ضد حساسیت اثر آرام بخش و خواب آور دارد.

این دارو به صورت قرص روکش دار حاوی 10 و 25 میلی گرم هیدروکسی زین هیدروکلراید تولید می گردد.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

درمان حساسیت یا آلرژی

درمان خارش

ضد اضطراب

عوارض انرژی زیاد، خشکی دهان، گیجی، فعالیت غیرارادی حرکتی، گیجی، خواب آلودگی شدید، کاهش فشار خون، حملات تشنج، لرزش
الکل، آنتی هیستامین های دیگر (مانند دیفن هیدرامین)، داروهای خواب آور و اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، Zolpidem)، شل کننده های عضلانی و ضد درد مخدر (مانند کدئین)

توجه داشته باشید که بچه ها نسبت به عوارض دارو حساس تر از بالغین هستند و عوارض جانبی بیشتری را در این رده سنی می توان مشاهده کرد.

مقدار و نحوه مصرف

معمولا مصرف این دارو بصورت یک مرتبه شب ها پیش از خواب، علائم را کنترل می کند. با این حال ممکن است این دارو دو تا سه مرتبه در روز با توجه به شدت علائم شما تجویز گردد. مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می باشد:
  • به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ، مقدار 100 - 25 میلی گرم ، سه یا چهار بار در روز تجویز می گردد و همچنین به عنوان داروی ضد اضطراب یا آرام بخش مقدار 100 - 50 میلی گرم یکجا مصرف می گردد.
  • در بچه ها زیر 6 سال به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ، 5/12 میلی گرم هر 6 ساعت مصرف می گردد و همچنین به عنوان داروی ضد اضطراب یا آرام بخش روزانه 50 میلی گرم در دوزهای منقسم مصرف می گردد. در بچه ها بالاتر از 6 سال به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع 25 - 5/12 میلی گرم هر 6 ساعت مصرف می گردد و به عنوان داروی ضد اضطراب و آرام بخش ، 100 - 50 میلی گرم در روز در دوزهای منقسم مصرف می گردد.
در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید. این دارو را می توان همراه غذا ، آب یا شیر مصرف نمود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. در صورت داشتن سابقه حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه، رنگ ها، غذاها و مواد محافظ حتما با پزشک مشورت کنید.
  2. در صورت داشتن بیماری های قلبی ،کبدی ، بزرگی پروستات ، گلوکوم ، اشکال در دستگاه ادراری ، زخم معده ، پایین بودن پتاسیم خون با پزشک مشورت کنید.
  3. این دارو می تواند سبب خشکی دهان گردد. برای جبران موقت این حالت می توان از یخ ، آدامس یا آب نبات استفاده کرد.
  4. این دارو ممکن است سبب خواب آلودگی گردد، لذا ضمن درمان با آن از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشکمک کامل دارند خودداری کنید.
  5. این دارو ممکن است سبب حساسیت به نور گردد.
  6. در صورت بارداری، اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضدحساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید. مصرف این دارو در ابتدای بارداری ممنوع است.
  7. در افراد بالای 65 سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر می باشد و ممکن است منجر به خواب آوری عمیق در فرد گردد.
  8. در صورتی که مبتلا به انسداد روده کوچک می باشید (حتی از نوع خفیف) حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  9. مصرف الکل عوارض خواب آوری هیدروکسی زین را تشدید می کند. به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید.
  10. پیش از شروع هر داروی جدید، پزشک یا داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی زین قرار دهید تااز تداخلات دارویی و بروز عوارض دارویی جلوگیری نمایید.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

  • هیدروکسی زین نباید به وسیله تزریق زیرجلدی داخل شریانی، یاداخل وریدی تجویز گردد. تزریق تصادفی با این روش ها ممکن است سبب درد در محل تزریق، صدمه بافت و ممکن است منتهی به ترومبوز یا فلبیت گردد.
  • در صورتی که بیمار تحت درمان با دوز مصرفی بالای هیدروکسی زین است، روزانه شرایط مخاط دهان را کنترل کنید.
  • اثربخشی هیدروکسی زین باید به طور دوره ای مجددا ارزیابی گردد.
  • اثربخشی مصرف بیش از 4 ماه باید براساس پاسخ فردی به این دارو مجددا بررسی گردد.
  • به بیمار تاکید کنید تا مراقبت زیادی از دندان ها به عمل آورد و از تحریک یا زخمی کردن لثه ها و سایر بافت های دهانی اجتناب کند.

برگرفته از: drugs.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5100

به "موارد مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید