15 اختراع ناسا که همه استفاده می کنیم

به گزارش مجله بای بلاگ، احتمالاً با شنیدن نام ناسا به یاد اکتشافات فضایی و سفر به فضا بیفتید، اما شاید ندانید که اختراعاتی که ناسا برای همان سفرهای فضایی انجام داده است، به زندگی روزمره ما هم آمده است.

15 اختراع ناسا که همه استفاده می کنیم

به گزارش خبرنگاران، ناسا بیش از آنچه تصور کنید بر زندگی شما اثر گذاشته است. در حالی که مأموریت ناسا سفر به فضا است، اما برخی از اختراعات آن ها به چیزهایی ضروری در زندگی روزمرۀ ما تبدیل شده اند.

بسکمک از ما در طول زندگی خود به فضا نخواهیم رفت و شاید هرگز نفهمیم که فضا چگونه است اما می توانیم تصاویر آن را ببینیم.

با این همه در خانۀ خود چیزهایی داریم که در ابتدا برای فضانوردان و مأموریت های فضایی ساخته شده اند.

1- مموری فوم

این روزها بدون تشک خوابیدن کاری سخت است چون با ساختار بدن ما تطابق دارد و خواب را راحت می کند.

واقعیت این است که این تشک ها در ابتدا در سال 1987 برای این ساخته شدند که وقتی در حال آموزش فضانوردان در فضایی آزمایشی هستند و آن ها را باید معلق روی هوا نگه دارند بتوانند خطرات احتمالی ناشی از افتادن آن ها را با این تشک ها به حداقل برسانند.

2- حسگر تصویر دیجیتال

این ناسا بود که حسگرهای تصویر دیجیتال را در دوربین گوشی هوشمند، GoPro و DSLR شما ادغام کرد. در اواسط دهه 1990 در آزمایشگاه مربوط به جت در پسادنای کالیفرنیا، دانشمندان فناوری ساخت سنسورهایی را را بدست آوردند که از انرژی کمتری استفاده می کنند و تولید انبوه آن ها نسبت به روشهای آن زمان آسان تر بود و همین فناوری خدمتی بی بدیل به عکاسی کرد.

3- مکان یابی (GPS) دقیق

از اواسط دهه 1990 ، کارکنان Jet Propulsion Lab شروع به توسعه نرم افزار دقیق GPS کردند که می توانست خطاهای مکان یابی را اصلاح کند.

این اختراع نه تنها به خلبانان و ملوانان کمک می کند بلکه تلفن ها، اتوموبیل ها و سایر وسایلی که با حرکت و مکان یابی مرتبط هستند را به یک مکان یابی دقیق مجهز کرد.

4- لامپ های ال ای دی روز و شب

این لامپ های دو رنگ برای افزایش هوشکمک در طول روز و کم نور شدن زمان خواب باشید شده اند. در سال در سال 2015 برنامه ملی تحقیقات زیست پزشکی فضایی دریافت که رنگ ها، یا طول موج های، مختلف نور می توانند در هوشکمک یا خواب آلودگی به افراد کمک کنند.

5- شیرخشک سالم تر

محققان هنگام جایگزینی وعده های غذایی برای فضانوردانی که به مریخ سفر می کردند متوجه نوعی اسیدهای چرب امگا 3 شدند که قبلاً فقط در شیر مادر وجود داشت و این برای رشد نوزاد حیاتی است. اکنون این چربی کشف شده در ناسا در بیش از 90 درصد شیرخشک موجود در بازار یافت می شود.

6- ذخیره سازی ایمن مواد غذایی

ناسا با همکاری پیلزبری، یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی، استاندارد جدیدی را برای غذاهای خشک و یخ زدۀ ایمن و سالم ایجاد کرد که اکنون در سراسر جهان دنبال می شود و برای همگان مفید است. این استاندارد، عمر ذخیره سازی را افزایش و خطر آلودگی باکتری ها و مواد شیمیایی را کاهش می دهد.

7- بریس نامرئی دندان

بریس ها وسایلی هستند در ارتودنسی دندان کاربرد دارند. این وسیله به طور مستقیم بر روی دندان ها قرار داده شده و باعث مرتب و صاف شدن دندان ها می شوند.

بریس های نامرئی یک روش عالی است چراکه وقتی ارتودنسی می کنیم چهره مان به هم می ریزد. به لطف ناسا و در یک همکاری با شرکت تری ام که یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است تولید و توسعه این محصول ممکن شد.

8- لباس شنای ال زد آر شرکت اسپیدو

در سال 2008، مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا به اسپیدو کمک کرد تا تونل بادی که ناسا ساخته بود را درزگیری و مواد مناسب برای آن را پیدا کند.

نتیجه این تحقیقات، تولید لباس شنای اِل زد آر ریسر بود که ورزشکارانی که در المپیک آن سال مورد توجه قرار گرفت.

9- دستگاه های تصفیه هوا و گیاهان

گازی که گیاهان آزاد می کنند در محیط بستۀ یک ایستگاه فضایی جمع می شود. به همین دلیل دانشمندان ناسا یک اسکرابر اتیلن را برای ایستگاه فضایی بین المللی ساختند و اکنون از همان فناوری در فروشگاه های مواد غذایی استفاده می شود تا تولیدات غذایی را برای مدت طولانی تر حفظ کند و با تصفیه هوا از تخریب آن ها جلوگیری می کند.

10- عینک ضد خش

اولین جرقه ساختن عینک های ضد خش در مرکز تحقیقات اِیمز ناسا شکل گرفت. زمانی که محققان در حال تلاش برای بهبود قسمت شیشه ای کلاه ایمنی فضانوردان و همچنین پوشش سیستم های تصفیه آب بودند. در دهه 1980 دانشمندان از این علم برای افزایش محافظت، مقاومت و کیفیت عینک محافظ، عینک آفتابی و ماسک های ایمنی استفاده کردند.

11- جارو شارژی دستی

این جاروی کاربردی با همکاری ناسا و شرکت بلک اند دکر ساخته و برای نخستین بار برای اکتشاف در سطح ماه به کار گرفته شد.

این دستگاه در جمع آوری نمونه ها بسیار خوب و مفید بود و به سرعت برای استفاده در بیمارستان ها، صنعت و خانه ها مورد استفاده قرار گرفت.

12- پتوی نجات

پتوهای فضایی ناسا هر ساله جان انسان های زیادی را در مخاطرات طبیعی نجات می دهند. این پتو برای اولین بار در مأموریت زمانی که ماموریت اسکای لب 3 مورد استفاده قرار گرفت. ماهواره مورد استفاده در این مأموریت به یک عایق محافظ کننده در مقابل آفتاب احتیاج داشت. این عایق در سال 1973 ساخته شد و اکنون این پتوها در هر شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند.

13- کاشت حلزون گوش

در اواخر دهه 1970، آدام کیسیا جونیور، مهندس کم شنوای مستقر در مرکز فضایی کندی مشهور ناسا در استفاده از سمعکش دچار مشکل بود چراکه این دستگاه ها فقط می توانند صداها را تقویت کنند، نه اینکه آن را واضح تر کنند.

کیسیا با بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم های سنجش الکترونیکی و سنسورهای صدا و لرزش توانست کاشت حلزون را بسازد.

این حلزون های شنوایی پالس های دیجیتالی می فرستند که انتهای عصب شنوایی را تحریک می کنند و از این طریق سیگنال های شنیداری واضح تری را به مغز ارسال می کنند.

14- کفی ارتجاعی کتانی

در تلاش برای سبک کردن لباس و تجهیزات فضانوردان، ناسا لباس هایی قالب لاستیکی منعطف تولید کرد. این مواد نه تنها لباس های 13 گیلوگرمی را به حدود 4 کیلوگرم کاهش داد بلکه برای ساخت کفش های ورزشی سبک و ضد حریق نیز مورد استفاده قرار گرفت.

15- عایق خانگی تابشی

بیش از 40 سال قبل، ناسا فناوری سپر تابشی را برای عادی سازی دما در فضاپیماها و ایستگاه های فضایی توسعه داد. اما در سال 2004 بود که این فناوری در خانه ها مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری به ایگل شیلد معروف است و از آن برای افزایش کارایی عایق بندی خانه استفاده می شود.

منبع: ایرنا