جدیدترین جدول منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری

به گزارش مجله بای بلاگ، اگر می خواهید ببینید شهر شما جزو منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری است یا خیر و کدام اپراتور مجری شهر شما است؛ با ما در این مطلب همراه باشید.

جدیدترین جدول منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری

نزدیک به 2 سال از آغاز پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارهای وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم می گذرد. تا کنون، اپراتور نزدیک به هزار و 234 شهر معین شده ولی هنوز دو استان به طور کامل بدون مجری توسعه فیبر نوری هستند.

دولت می خواهد تا سال 1403 نزدیک به 20 میلیون خانوار را زیر پوشش فیبر نوری ببرد. اگرچه اپراتورهای اینترنتی زیادی در این پروژه ملی وارد شدند ولی هنوز شرکت مخابرات ایران، هیچ سهمی از توسعه فیبر نوری برعهده نگرفته است.

مخابرات ایران به علت مسائل و اختلاف نظرهای اساسی که با وزارت ارتباطات دارد و البته محدود به این دولت نیست؛ هنوز شرایط نامعینی دارد.

ایرانسل، بیشترین سهم توسعه فیبر نوری در شهرها و استان های مختلف کشور را دارد و روی کاغذ، غالب شهرها دارای مجری و اپراتور توسعه فیبر نوری هستند ولی در عمل هنوز با رقم 20 میلیون خانوار فیبر نوری خیلی فاصله داریم.

در این مقاله، می خواهیم آخرین شرایط منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری کشور را آنالیز کنیم و ببینیم در هر استان و شهر، کدام اپراتورها مجری رساندن اینترنت فیبر نوری پر سرعت به منازل شدند.

شهرهای تحت پوشش فیبر نوری

آخرین گزارشی که درباره منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری داریم؛ مربوط به سایت مرکز آمار ایران و اواخر سال 1401 است.

در این گزارش، کل کشور ایران به 1431 شهر تقسیم شده است که به گفته سایت رگولاتوری، تکلیف مجری فیبر نوری 1234 شهر معین شده و 197 شهر بدون اپراتور هستند.

جدول استان ها و منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری

استان هایی که تمام شهرهای آن ها، برای توسعه فیبر نوری مشخص تکلیف شدند؛ به توضیح زیر هستند:

اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، همدان و یزد

در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، غالب شهرها دارای اپراتور فیبر نوری هستند و بعضی شهرهای تازه و کوچک، هنوز بدون مجری باقی ماندند.

اما در دو استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی هنوز هیچ اپراتوری مسئولیت توسعه فیبر نوری و ارائه اینترنت FTTH را نپذیرفته است.

در بعضی از این استان ها، فقط یک اپراتور فعال است. مثلا کل استان یزد در دست شرکت پیشگامان است یا استان های گلستان و ایلام در دست شرکت های وب است.

کل استان های زنجان و سمنان را ایرانسل فیبرکشی می نماید و استان اردبیل سهم مبین نت است. استان چهار محال و بختیاری را هم آسیاتک برداشته است ولی در بیشتر استان ها، دو یا چند اپراتور مسئولی توسعه فیبر نوری را دارند.

اپراتورهای منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری

ایرانسل بیشترین تعهد برای فیبرکشی شهرها را برعهده دارد. این اپراتور موبایل که به تازگی پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) خود را دریافت نموده است؛ متعهد شده 475 شهر را اینترنت فیبر نوری بدهد.

جدول اپراتورهای مجری توسعه فیبر نوری در هر استان

پس از ایرانسل، شرکت های های وب با 200 شهر و آسیاتک با 156 شهر، بیشترین تعهد را دارند. مبین نت نیز توسعه فیبر نوری 150 شهر را برعهده گرفته است.

باقی اپراتورها زیر 100 شهر را فیبرکشی می نمایند. کمترین تعهد را هم شرکت رایتل با دو استان آذربایجان شرقی و تهران و مجموعا پوشش دهی 20 شهر دارا است.

پوشش دهی فیبرنوری مراکز استان ها

در مراکز استان ها، به علت بزرگ بودن وسعت شهری و همین طور احتمال استقبال بیشتر، غالبا بیش از یک اپراتور حضور دارند.

برای نمونه، در شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، تهران، مشهد، اهواز، شیراز و قم، دو یا چند اپراتور فیبرکشی می نمایند.

شرایط مراکز استان ها و اپراتورهای فیبر نوری

هنوز دو مرکز استان بیرجند و بجنورد، فاقد اپراتور فیبر نوری هستند.

یک آمار مبهم و معین نشده در پوشش دهی استان ها و شهرستان ها، تعداد خانوار تحت پوشش هر اپراتور در شهرها است.

شرایط مبهم شرکت مخابرات با تعهد 7 میلیون FTTH

تا کنون، می توان از قطعیت ورود اپراتورهای رایتل، های وب، شاتل، آسیاتک، فناپ تلکام، پیشگامان، صبانت، مبین نت و ایرانسل در پروژه ملی فیبر نوری سخن گفت.

قرار بود دو اپراتور ایرانیان نت و مبنا تلکام با دریافت پروانه UNSP نیز وارد این پروژه بزرگ و ملی شوند که ظاهرا منصرف شدند و هنوز پروانه دریافت نکردند.

اما بزرگ ترین غایبی که عملا در این پروژه حضور دارد ولی شرایط اش مبهم است؛ شرکت مخابرات ایران است. در طرح اولیه ارائه 20 میلیون پورت فیبر نوری، سهم مخابرات نزدیک به 7 میلیون پورت بود.

مخابرات در نزدیک به 80 شهر کشور، فیبرکشی نموده و تجهیزات FTTH نصب نموده است ولی به علت بروز اختلافات با وزارت ارتباطات و در مقطعی، حتی تهدید به لغو پروانه، هنوز شرایط نامعینی دارد.

مقدار تعهد هر اپراتور براساس الحاقیه پروانه UNSP

شرکت مخابرات ایران: 7 میلیون خانوار (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلان شهر و حداقل پنج میلیون خانوار خارج از مراکز استان)

شرکت ایرانسل: 5 میلیون خانوار (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلان شهر و حداقل سه میلیون خانوار خارج از مراکز استان)

دارندگان پروانه FCP: یک میلیون خانوار (حداکثر هشتصد هزار خانوار در هشت کلان شهر)

دارندگان پروانه WTTx: سه میلیون خانوار (حداقل یک میلیون خانوار خارج از مراکز استان)

شرکت رایتل: 500 هزار خانوار (حداکثر یکصد و پنجاه هزار خانوار در هشت کلان شهر)

تا به امروز هفت اپراتور شامل ایرانسل و 6 شرکت FCP پروانه UNSP را دریافت نموده اند که مجموع تعهدات آنها ایجاد پوشش برای یازده میلیون خانوار در سه سال اول دریافت پروانه می گردد.

اما در جدول سایت رگولاتوری نام مبین نت و رایتل هم آمده و تعهداتی برای آنها درج شده است.

با فرض آنکه این دو اپراتور در آینده پروانه UNSP دریافت نمایند، مجموع تعهدات به 14.5 میلیون پوشش خانوار می رسد و همچنان جای شرکت مخابرات ایران در این طرح خالی خواهد ماند.

تعداد خانوار تحت پوشش فیبر نوری

به گزارش سایت رگولاتوری در 18 شهریور ماه، تا کنون بیش از 3 میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفتند؛ یعنی پروژه ملی توسعه فیبر نوری حدود 16 درصد پیشرفت داشته است.

در این گزارش آمده 450 هزار مشترک دارند از اینترنت FTTH استفاده می نمایند.

باید منتظر انتشار گزارش رگولاتوری تا انتها فصل بهار باشیم تا با دقت بیشتری درباره شهرها و منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری، درصد پیشرفت پروژه و تعداد مشترکان اینترنت FTTH صحبت کرد.

لیست قیمت اینترنت فیبر نوری اپراتورهای مختلف:

  • قیمت اینترنت فیبر نوری مبین نت + شرایط سرعت و مودم
  • نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل + جدول بسته های FTTH

  • تعرفه اینترنت فیبر نوری آسیاتک + جدول خرید حجم اضافه

  • نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری صبانت در بوشهر + تست سرعت و پینگ

  • تازهترین تعرفه های اینترنت تانوما (فیبر نوری) مخابرات

  • هزینه و مودم فیبر نوری ایرانسل

منبع: شبکه چی
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8978

به "جدیدترین جدول منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین جدول منطقه ها تحت پوشش فیبر نوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید