خبرنگاران سهمیه داروی معتادان همدان برای پیشگیری از کرونا افزایش یافت

به گزارش مجله بای بلاگ، همدان- خبرنگاران- کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به منظور کاهش مواجهه پزشک و معتاد، دوز منزل (داروی تحویلی به معتاد) از یک هفته به 15 روز افزایش یافته است.

خبرنگاران سهمیه داروی معتادان همدان برای پیشگیری از کرونا افزایش یافت

تهمینه رجبلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران درباره نحوه معین کردن سهم دارویی هر فرد معتاد شرح داد: فرد معتادی که برای درمان مراجعه می نماید باید در ماه اول، روزانه مراجعه نموده و دارو را در محل مصرف کند تا پزشک اثر دارو را از نزدیک مشاهده کند.

وی احتمال داد بعضی معتادان به داروی متادون حساسیت داشته باشند و مصرف آن موجب مرگ شان گردد بنابراین پزشک بر اساس نوع مواد مصرفی و میزان مصرف، دوز مناسبی را برای فرد معتاد تجویز می نماید.

کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: چنانچه برای فرد معتاد پنج سی سی شربت متادون تجویز و در همان محل مصرف گردد، پزشک پس از مدت کمتر از یک ساعت اثر دارو را آنالیز می نماید و اگر فرد بعد از گذشت زمان معینی دوباره حالت خماری به او دست بدهد، میزان دوز دارو بیشتر می گردد.

رجبلو افزود: با این توصیف تجویز متادون برای معتادان روزانه بین 2 تا 20 سی سی و بر اساس نوع مواد مصرفی، میزان مصرف و مقاومت بدن معتاد در برابر دارو، این میزان متغیر است.

وی گفت: فرد معتاد در ماه اول درمان باید روزانه برای ویزیت، آزمایش و مشاوره به مراکز ام.ام.تی مراجعه و بعد از یکماه باید هفتگی مراجعه کند.

کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: علاوه بر افزایش سهمیه دارویی معتادان، سقف پذیرش معتادان در مراکز ام.ام.تی و میزان داروی این مراکز نیز افزایش یافته است.

رجبلو با بیان اینکه نظارت بر عملکرد و خدمات دهی مراکز ام.ام.تی افزایش یافته است افزود: یک چک لیست و برگه نظارت از مراکز ام.ام.تی و چک لیستی هم برای کرونا پیش بینی و تهیه شده و در آن شرایط مولفه هایی نظیر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نکات بهداشتی، مراقبت های بهداشتی، استفاده از وسایل حفاظت فردی و عمومی، گند زدایی این مراکز گنجانده شده است.

وی ادامه داد: هر مرکز حتی با وجود انجام کار اصلی به بهترین نحو ممکن، اگر مولفه های پیش بینی شده برای پیشگیری از شیوع کرونا را به خوبی رعایت نکند تذکر کتبی دریافت نموده و توبیخ می گردد.

کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید نمود: در نظارت مجدد تیم های بازرسی از این مرکز، اگر دوباره این پروتکل ها رعایت نشده باشد فعالیت مرکز متوقف و تعطیل می گردد.

رجبلو افزود: با توجه به آسان بودن رعایت پروتکل های پیش بینی شده نظیر استفاده از ماسک و دستکش، لباس مخصوص، وسایل ضدعفونی و گندزدایی، بیشتر مراکز ام.ام.تی این مولفه ها را رعایت نموده و تا به امروز تنها به چند مرکز تذکر داده شده است.

وی افزود: مراکز ام.ام.تی همچنین مجاز به ارایه خدمات به مراجعه کنندگان فاقد ماسک نیستند در غیر اینصورت مسوول آن مرکز باید نسبت به این تخلف جوابگو بوده و در این باره توبیخ می گردد.

کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اطلاعات 42 هزار معتاد در سامانه برخط ثبت اعتیاد (آی.تی.اس) ثبت شده است و برای دریافت خدمات درمانی اقدام کردند.

رجبلو افزود: داشتن سابقه تزریق بسیار با اهمیت است چرا که مرگ و میر و بیماری های واگیر در این بخش بیشتر است با این وجود به دنبال راه اندازی مراکز ام.ام.تی در سال 84 تا به امروز آمار معتادان تزریقی رو به کاهش بوده است.

کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: هم اینک سهم تزریق با استفاده از سرنگ مشترک در بروز اچ.ای.وی ایدز به یک تا 1.5 درصد کاهش یافته است در حالیکه در دهه 80 بیشترین سهم را داشت.

140 مرکز ام.ام.تی خصوصی و هشت مرکز دولتی در همدان فعال و تنها یک مرکز ترک اعتیاد مختص بانوان در کلینیک امام خمینی(ره) به نام حنانه فعال و تمامی خدمات آن رایگان است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3660

به "خبرنگاران سهمیه داروی معتادان همدان برای پیشگیری از کرونا افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهمیه داروی معتادان همدان برای پیشگیری از کرونا افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید