افشاگری های نخست وزیر پیشین اردن درباره موضع گیری های کشورش در قبال سوریه

به گزارش مجله بای بلاگ، نخست وزیر پیشین اردن اتفاقاتی را که در مذاکرات کشورش با داعش برای آزادسازی معاذ الکساسبه، خلبان این کشور که پس از سقوط هواپیمایش در رقه در سال 2014 به اسارت این گروه تروریستی درآمده بود، فاش کرد.

افشاگری های نخست وزیر پیشین اردن درباره موضع گیری های کشورش در قبال سوریه

فایز الطراونه، نخست وزیر پیشین اردن در گفت وگویی با شبکه ماهواره ای العربیه فاش کرد: داعش قبول نکرد الکساسبه با دو زندانی به نام های ساجده الریشاوی و زیاد الکربولی که در اردن به دلیل پرونده های تروریستی متهم بودند، تبادل شود و امان هم پس از آنکه داعش الکساسبه را در سال 2015 آتش زد، این دو تروریست را اعدام کرد.

همچنین الطراونه در این مصاحبه از موضع گیری اردن نسبت به درگیری هایی که از سال 2011 در سوریه جریان دارند و نگرانی های کشورش در ابتدای امر از تبدیل شمال سوریه به کانونی تروریستی در مرزهای اردن سخن گفت.

نخست وزیر پیشین اردن در ادامه گفت: ملک عبدالله دوم (پادشاه اردن) خالد الکرکی، رئیس دفتر وقت خود را به دمشق اعزام کرد تا بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) را به لزوم عرض تسلیت بابت قربانیانی که اوایل درگیری ها در درعا کشته شدند، توصیه کند اما اسد به این توصیه عمل نکرد و روابط میان دو طرف قطع شدند.

الطراونه در پاسخ به سوالی درباره حمایت اردن از ارتش آزاد (مخالفان مسلح سوری) در درعا گفت: از آنها حمایت کردیم چون از رسیدن تندروها به مرزهایمان نگران بودیم اما از ارتش آزاد برای اینکه با حاکمیت سوریه بجنگد، حمایت نکردیم.

او اضافه نمود: زمانی که ملک عبدالله اطمینان یافت روسیه با قدرت وارد جبهه سوریه خواهد شد، به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره کنترل مرزهای سوریه و اردن توافق کرد.

همچنین نخست وزیر پیشین اردن به روزهای پایانی زندگی ملک حسین و نحوه انتقال قدرت به پسر بزرگش یعنی شاهزاده عبدالله و نیز علت استعفای کابینه اول خود پس از به قدرت رسیدن ملک عبدالله دوم پرداخته و گفت: می خواستم فضا را برای پادشاه جدید باز کنم تا بتواند با استقلال عمل کند.

الطراونه در سال 2012 پس از استعفای عون الخصاونه دوباره نخست وزیر شد اما در همان سال پس از انحلال مجلس و فراخوان برای برگزاری انتخابات مجلسی جدید، دوباره از نخست وزیری استعفا کرد.، ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6889

به "افشاگری های نخست وزیر پیشین اردن درباره موضع گیری های کشورش در قبال سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری های نخست وزیر پیشین اردن درباره موضع گیری های کشورش در قبال سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید