انتخابات پیش رو و ضرورت حُرّیت در سیاست ورزی

به گزارش خرید متعادل، اینکه روزی برای قدرت از شورای نگهبان بدگویی کنیم و روز دیگر به بهانه دیگری پشت آن پنهان شویم شیوه حُرّیت در سیاست ورزی نیست.

انتخابات پیش رو و ضرورت حُرّیت در سیاست ورزی

به گزارش گروه سیاسی خرید متعادل، مهدی نورایی حقوقدان در یادداشتی با عنوان انتخابات پیش رو ضرورت حُرّیت در سیاست ورزی نوشت: اگر انتخابات در بسیاری از کشور ها موضوعی استثنایی است که هر چند سال یک مرتبه صورت می پذیرد در جمهوری اسلامی ایران انتخابات پدیده ای رایج است که در طول چهل سال 38 مرتبه با مشارکت فراگیر مردم صورت گرفته است با این حال شاید بد نباشد گفته گردد از فراز و فرود های بسیاری که در هر دوره از برگزاری انتخابات وجود داشته و کوشش هایی که از سوی بعضی دولتمردان برای کم رونق کردن آن از یک سو و تغییر فرایند آن به نفع جریانی خاص صورت پذیرفته است.

در طول ادوار مختلف انتخابات، بار ها و بار ها شاهد آن بوده ایم که مقامات دولتی عمدتا از یک جناح سیاسی که از مجموع چهل سال انقلاب اسلامی حدودا 32 سال آن را در مجلس و دولت در مسند قدرت بوده اند جاده انتخابات را یک طرفه توصیف کرده که صرفا برای جناح مقابل آن ها هموار شده است تاکتیکی که به واسطه آن ضمن تخریب شورای نگهبان به تضعیف مقبولیت جناح رقیب نیز توفیق یافته در نهایت توانسته رأی مردم را وارد سبد همان کسانی کند که دم از غیررقابتی بودن انتخابات زده و آن را تشریفاتی می خواندند.

جالب تر آنکه همان کسانی که در مسند ریاست جمهوری و نمایندگی به اتهام زنی نسبت به شورای نگهبان می پردازند عموما افرادی هستند که بار ها و بار ها با همین سازوکار کرسی نمایندگی مجلس یا مسند ریاست جمهوری را بدست آورده اند بنابراین اگر بپذیریم ادعای آنان در مورد تشریفاتی بودن انتخابات یا غیررقابتی و انتصابی بودن تصدی مسئولیت ها صحیح باشد که البته اینگونه نیست اولین اشخاصی که در معرض ان قلت واقع خواهند شد خود آنانی هستند که فضای انتخاباتی کشور و مکانیزم نظارت بر آن را اینگونه توصیف کرده و می نمایند چه آنکه اساسا رئیس جمهوری که انتخابات در ایران اسلامی را تشریفاتی می نامد یا نماینده ای که برای فریب افکار عمومی و نادیده انگاشتن تخلفات و جرائم اقتصادی و غیراقتصادی خود بر پیکره نظام نظارتی انتخابات اینگونه می تازد خود نیز با طی این فرایند بر مسند های مذکور تکیه زده اند و در این صورت چگونه انتظار می رود کسی که با انتخاباتی تشریفاتی یا به تعبیر دیگری از همین جنس به نام انتصابات قدرت را به نام مردم و به کام خود و اطرافیان حزبی و خویشی تصرف کرده برای تشریفاتی بودن انتخابات مویه کند.

شاید اتمام دوران قدرت و تکیه بر اریکه آن و گرد حسرت و غربتی که از هم اکنون بر چهره آنان نشسته و تصور روز های جدایی از قدرت آنان را اینگونه به بیان متعارضات و متباینات کشانیده است.

در هر حال آنچه مهم است حافظه تاریخی مردمی است که چهل سال است با صبر و درایت و بصیرت مانع بر زمین خوردن انقلاب اسلامی با فعل وعدم فعل بعضی از همین آقایان شده اند. برای نمونه بد نیست اشاره گردد با اتمام دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به عنوان تنها کسی که در طول عمر انقلاب اسلامی برای تصدی سِمت ریاست جمهوری به جهت کثرت داوطلبی که نبود با خود رقابت می نمود بسیاری از اعوان و انصار حزبی و گروهی آن مقام دست توسل به قانون و بی قانونی جستند تا شاید ممرّی برای تمدید دوره ریاست جمهوری وی برای همواره بیابند همانانی که امروز دم از تشریفاتی بودن انتخابات می زنند و سعی در تزلزل پای اراده مردم برای مشارکت در انتخابات دارند.

اینان پیشتر نیز در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شورای نگهبان را به جهت رد صلاحیت رقیب سرسخت احتاقتصادی شان که ریاست جمهوری دوره نهم و دهم را در کارنامه داشت مورد تحسین قرار داده و آنجا هیچ اشکالی بر سیستم نظارتی انتخابات نمی دیدند.

به هر حال انتخابات اگر برای مردم و تشخیص اراده مردم و مدیریت جامعه به سبک و سیاقی است که مردم مایلند باید در مدار قانونی باشد که مردم حقانیت آن را در آذر 1358 و بعد ها در بازنگری 1368 اعلام داشته اند همان قانونی که اگر برای رئیس جمهور عدالت را فرض ننمود و از شرایط نمایندگی نگفت، اما فق های شورای نگهبان را امین و حارس سرمایه اجتماعی نظام که همان جمهوریت و اسلامیت است قرار داد لهذا اینکه روزی برای قدرت از شورای نگهبان بدگویی کنیم و روز دیگر به بهانه دیگری پشت آن قایم شویم شیوه حریت در سیاست ورزی نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "انتخابات پیش رو و ضرورت حُرّیت در سیاست ورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات پیش رو و ضرورت حُرّیت در سیاست ورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید