مراقب ذرات پلاستیک در شیرخشک نوزاد باشید

به گزارش مجله بای بلاگ، بطری های شیر نوزادان و بچه ها که از پلاستیک پلی پروپیلین ساخته شده اند، می توانند در هر لیتر شیر یا مایع تا 16 میلیون ذره میکروپلاستیک و تریلیون ها ذره نانو پلاستیک رها نمایند.

مراقب ذرات پلاستیک در شیرخشک نوزاد باشید

مایعات گرم از جمله شیر خشک و آبی که برای ضدعفونی بطری استفاده می گردد، موجب جدا شدن ذرات بسیار کوچک پلاستیک از بدنه بطری می گردد

بنابه یک پژوهش جدید، ذرات بسیار کوچک پلاستیک موسوم به میکروپلاستیک ها وارد بطری شیر نوزادانی می گردد که با شیر مصنوعی تغذیه می شوند.

دانشمندان کشف نموده اند که میان حرارت و میکروپلاستیک ها رابطه ای است که در جریان آن مایعات گرم از جمله شیر خشک و آبی که برای ضدعفونی بطری استفاده می گردد، موجب جدا شدن ذرات بسیار کوچک پلاستیک از بدنه بطری می گردد.

میکروپلاستیک ها یا حتی ذرات بسیار کوچک تری که به نانوپلاستیک معروف است به وسیله خرد شدن زباله پلاستیک های بزرگ تر وارد غذا یا سامانه آب می شوند. شواهدی وجود دارد حاکی از این که ذرات پلاستیک می توانند به دلیل وجود مقادیر بزرگ آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها همراه زنجیره غذا وارد دستگاه هاضمه انسان شوند.

اما این تحقیقات نشان می دهد که رها شدن مستقیم ذرات پلاستیک از ابزار روزمره پلاستیکی، هنوز تحت آنالیز و مطالعه است. در گزارش دانشمندان دانشگاه ترینیتی در دابلین در خصوص آماده کردن شیر بچه ها و نوزادان در بطری های پلاستیکی توصیه هایی برای به حداقل رساندن میزان رهایی ذرات پلاستیک داده شده است.

این گزارش که در نشریه نِیچِرفود به چاپ رسیده است، روی میکروپلاستیک هایی که در بطری های شیر ساخته شده از پلی پروپیلین ساخته شده تمرکز می نماید.

پلی پروپیلین رایج ترین نوع پلاستیک در دنیا است که به ویژه در تهیه و نگاهداری غذا مثل ظرف غذا، کتری و بطری شیر نوزادان و بچه ها خردسال به کار می رود. اما تیم پژوهشگران می گوید قابلیت این پلی پروپیلین در رها کردن ذرات پلاستیک هرگز کاملا مورد آزمایش قرار نگرفته است.

محققان میزان در معرض میکروپلاستیک قرار دریافت بچه ها دوازده ماهه را در 48 کشور و منطقه دنیا آنالیز نموده و چنین نتیجه گیری نموده اند:

* بطری های شیر نوزادان و بچه ها که از پلاستیک پلی پروپیلین ساخته شده اند، می توانند در هر لیتر شیر یا مایع تا 16 میلیون ذره میکروپلاستیک و تریلیون ها ذره نانو پلاستیک رها نمایند.

* ضدغونی بطری با آب داغ به گونه ای قابل توجه به رهایی میکروپلاستیک ها اضافه نموده و میزان آن را در افزایش دما از 25 درجه سانتیگراد تا 95 درجه سانتیگراد، از 0. 6 میلیون به 55 میلیون ذره در هر لیتر شیر یا مایع می رساند.

* دیگر وسائل خانگی مثل کتری و ظرف های نگاهداری غذا که از پلی پروپیلین ساخته شده اند نیز به همین میزان پلاستیک وارد غذا می نمایند.

* میانگین میزان پلاستیکی که از این راه وارد بدن کودک می گردد بیش از یک میلیون ذره میکروپلاستیک است که بیشترین میزان بالقوه آن در منطقه اقیانوسیه، آمریکای شمالی و اروپا دیده می گردد.

* تعدیل میزان و نحوه ضدعفونی بطری شیر کودک می تواند به مقدار قابل ملاحظه ای از نشت پلاستیک به داخل شیر یا مایعات بکاهد.

در این پژوهش در خصوص نحوه ضدغفونی شیشه شیر مصنوعی نیز توصیه شده است:

* بطری شیر را طبق راهنمای سازمان بهداشت دنیای ضدعفونی کنید.

* برای جوشاندن و ضدعفونی آب از کتری یا ظروف غیرپلاستیکی مثل شیشه یا فولاد ضدزنگ بهره ببرید.

*بطری های ضدعفونی شده را دست کم سه بار با آب ضدعفونی شده و ولرم آبکشی کنید؛ و گزارش در خصوص آماده کردن شیر خشک می گوید:

* آب را در کتری غیرپلاستیکی یا روی اجاق بجوشانید.

* شیر خشک را در یک ظرف غیرپلاستیکی با آب 70 درجه آماده کنید.

* بگذارید شیر به میزان دمای اتاق ولرم گردد و سپس آن را به داخل بطری پلاستیکی با جنس مرغوب بریزید.

در این گزارش آمده که شیر مصنوعی نباید بار دیگر در ظرف های پلاستیکی و به ویژه در میکروفر گرم گردد، بطری را به شدت تکان ندهید و از دستگاه های فوق صوت برای تمیز کردن بطری شیر بچه ها و نوزادان استفاده نکنید. پرفسور جان بلند، استاد دانشکده شیمی دانشگاه ترینیتی که در این تحقیقات شرکت داشته می گوید: وقتی این نتایج را در آزمایشگاه مشاهده کردیم به سرعت متوجه پیامد های احتمالی آن شدیم.

آخرین چیزی که می خواهیم ایجاد نگرانی در والدین آن هم جایی است که اطلاعات کافی در خصوص عواقب ورود میکروپلاستیک ها در بدن بچه ها نداریم. او اضافه نمود: ما از مقامات می خواهیم راهنما های موجود در خصوص آماده کردن شیر خشک را با استفاده از بطری های پلاستیکی مورد آنالیز مجدد قرار دهند.

این که با تغییر عادت ضدعفونی (بطری شیر) و آماده کردن شیر خشک امکان کاهش خطر ورود پلاستیک به بدن وجود دارد اهمیت زیادی دارد.

منبع: ایندیپندنت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4701

به "مراقب ذرات پلاستیک در شیرخشک نوزاد باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب ذرات پلاستیک در شیرخشک نوزاد باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید